طباخان فاتحان زندگی شبانه

در روزهای اول رمضان، فرصتی دست داد تا به همراه همسرگرامی از خواب نورا استفاده کنیم و گشتی در شهر بزنیم. وقتی راه افتادیم ساعت ۱۱:۳۰ شب بود. از سعادت آباد تا تجریش و نیاوران تنها جاهایی که بازبودند و به خلق الله خدمت می کردند: انواع بره های طلایی و سفید بودند و دریغ از یک آب میوه فروشی و خدای ناکرده کافی شاپ و قهوه خونه.
جالب اینجاست که در اکثر شهرهای اسلامی، زندگی ماه رمضان اصولاً بعد از افطار و نیمه شب آغاز می شود و در تهران ام القری، طباخان فاتحان شبند و قلندران، خاموش!
ما که دنبال زندگی شبانه به سبک سایر ملل جهان و بهره برداری از تمام ظرفیت های بدنی و کمری نیستیم اما خوب است در این ماه رمضان نهادهای فرهنگی شهر، تئاترها، سینماها و نگارخانه ها، نمایشگاه ها ساعات کار خود را تغییر دهند.
رمضان سال ۱۳۸۵ که به دعوت دکتر شادی آیدین برادر مسلمان اهل ترکیه و استاد ادبیات عثمانی دانشگاه علامه طباطبایی، در استانبول بودم، دیدم  که شهرداری کلان شهر استانبول چگونه از افطار تا سحر شهر را فعال نگاه داشته بود و مردم چه زندگی شادی داشتند.

پیوندهای رمضانیه: آخرین جرعه جام: مناجات افشاری، ربنا شجریان، اسما الحسنی، اذان مؤذن‌زاده اردبیلی، دعای افطار، دعای ماه رمضان، دعای سحر// ترجمه صوتی قرآن
زیبارویان تلویزیون روزه را باطل می کنند        درسال نوآوری: ۲۰ نفر زن در دفتر حضور داشته و برای مراجعین صیغه می‌شوند

دسته‌هادسته‌بندی نشده