سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات

ایام رحلت حضرت محمد مصطفی، رحمت عالمیان و عزت مومنین، شهادت حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا تسلیت باد.
سخنرانی از امام موسی صدر: محمد؛ پیامبر بت شکن

۱. متاسفانه چه در زمان حضرت پیامبر و چه تا کنون همیشه در حق ایشان کم لطفی شده است. هنگامی عموم جامعه از فضایل اهل بیت مطلعند، اطلاع کمتری از خصوصیات حضرت ختمی مرتبت دارند و این یکی از دردناکترین موارد جامعه اسلامی و شیعی است. ان شاء الله که این نقیصه برطرف شود و از برنامه های نمایشی و سطحی مثل آن چه در سال گذشته به نام پیامبر اعظم روی داد، دیگر تکرار نشود. شاید از پیشگامان بر طرف کردن این کمبود در عصر حاضر، حضرت علامه طباطبایی بودند. خدایش بیامرزد.

در حالی که پیاده نظام وهابیت در حق شیعیان مظلوم عربستان، گستاخی را به حد اعلا  رسانده و از هیچ خشونتی فرو نمی گذارد، دیدم بهترین کار این است که  نظام فکری این جاهالان را معرفی کنم. تا شاید اگر نمی توان جهاد عملی در این راه داشت، جهاد نظری کرده باشیم.

سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات
تعداد صفحه: ۶۷۲
نشر: مسجد مقدس جمکران (۲۳ اردیبهشت، ۱۳۸۷)
شابک: ۹۷۸-۹۶۴-۸۴۸۴-۴۹-۶
قطع کتاب: وزیری
فهرست اجمالی: تاریخ سلفی گری،  شرح حال ابن تیمیه، دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت، دفاع ابن تیمیه از مخالفان اهل بیت، شناخت وهابیان/ صفات الهی از دیدگاه وهابیت، کیفیت صفات، روئیت، تجسیم/ مبانی اعتقادی وهابیت، حیات برزخی، سنت و بدعت، غلو/ فتاوی و آرای وهابیان
بخش هایی از کتاب

ابن فارس می گوید: سلف، س ل ف اصلی است  که دلالت بر تقدم و سبقت دارد، پس سلف کسانی هستند که گذشته اند…. سلفیون کسانی هستند که می گویند: ما ایمان داریم به آنچه که مسلمانان پیشین از صحابه رسول خدا و ائمه دین به آن ایمان آورده اند.

تکیه اساسی احمد بن حنبل به عنوان رئیس خط سلفی گری بر سماع و شنیدن است. یعنی توجه کردن به ظواهر آیات و احادیث نبودی در عقاید و عدم توجه به عقل…. ابن تیمیه که ادامه دهنده خط فکری احمد بن حنبل در سلفی گری، معتقد بود مه مذهب سلف اثبات هر معنا و صفتی است که در قرآن برای خدا ثابت شده است مانند فوقیت، تحتیت، استواری بر عرض، وجه (صورت)، دست، محبت بغض و نیز آن چه که در روایات به آن اشاره شده است بدون تاویل… از آنجا که معتزله صفات خبری را اخدا نفی و سلفیه آن را اثبات می کردند، سلفیه را صفاتیه و معتزله را معطله نامیدند…

وهابیان امروز همان عقاید و افکار سلفیه ای گذشته را دارند. اینان داخل جزیره العرب، وهابی حنبلی هستند و هنگامی که افکارشان را به خارج صادر می کنند به اسم سفلی خود را معرفی می کنند. اینان بر این گمانند که خداوند دارای صورتی است همانند انسان که دو چشم و پهلو و ذراع و دو دست و انگشتان و ساق و پا و دیگر اعضا را دارد.

برخی از افکار و اعتقادات سلفیان (سلفیون) وهابی (وهابیون): مخالفت با عقل و عقلانیت و گفت و گو، اعتقاد به جسمانیت خداوند و تشبیه او به خلق، بی احترامی و دشمنی نسبت به اهل بیت پیامبر، نسبت دادن شرک و کفر و بدعت گذاری به مخالفان خود، دشمنی با فرقه های دیگر اسلامی و تضعیف وحدت مسلمین، مخالفت با تصوف اسلامی و مظاهر آن مانند زیارت قبور، بی اعتنایی به مفسران و کتاب های تفسیری و مخالفت شدید با تاویل مجاز که از اصول فهم عربی و اسلوب آن به حساب می آید، استدلال به حدیث و دوری و تنفر از استدلال به قرآن.

احمد ابن عبدالحلیم بن عبدالسلام بن عبدلله بن خضر،‌تقی الدین، ابوالعباس این تیمیه الحرانی الحنبلی در شهر حرّان در سال ۶۶۱ هجری قمری متولد شد و در سال ۷۲۸ در دمشق وفات یافت. این تیمیه که به دلیل عقاید منحرف و نظرات فقهی که با عقاید سایر مسلمین سازگاری نداشت مانند گستاخی نسبت به ساحت نبوی، تجسیم و حرمت شفاعت، حرمت زیارت و … چندین بار تبعید شد و به زندان افتاد .

یکی از روش های جالب ابن تیمیه در برخورد با مخالفان استفاده از احادیث بود به گونه ای که اگر طرف مقابل برای اثبات حرف خود حدیثی می آورد آن را ضعیف و غیر قابل اسناد می دانست! ولی خودش از همان مرجه حدیث، حدیث نقل می کرد.

به هر حال در سال های اخیر شیعیان همواره از سوی وهابیون و سلفیون مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. جالب این که سلفیون در فلسطین یکی از فعالترین پایگاه ها را دارند و حتی برخی از رهبران گروه های مبارز فلسطینی از جمله حماس هم مبلغ افکار سلفیون – وهابیون هستند. چندی پیش نیز که سایت عراق نو، اخبار اتفاقات فلسطین و نقش وهابیون و سلفیون را در کشتار شیعیان و مردم عراق منتشر کرد مورد حمله قرار گرفت و به جهت افشای موضع برخی از رهبران حماس نسبت به شیعیان چندی است که فیلتر شده است، البته من اگر جای سردبیر سایت بودم در آن فضای ملتهب و احساسی چنین اسنادی را بعد تر منتشر می کردم. جالب است که بعد از آن همه حمایت عربستان از اسراییل در جنگ غزه، هنیه چه پیام تشکر آمیزی برای عبدالله پادشاه عربستان فرستاد تا دین خود را به رهبران وهابی ادا کرده باشد.
فلسطین نعم، حماس کلا  و پیام های خواندنی خوانندگان
فیلم اهانت در شبکه تلویزیونی حماس به شیعیان و حزب الله لبنان دانلود فیلم
دلایلی از ناصبی بودن برخی از رهبران گروه های فلسطینی

چگونه کتاب را پیدا کردم؟
چندی پیش در ایام عاشورا، شبی در منزل برادر حاج محمد زمردیان بودیم و درحالی که به شدت همدیگر را بغل کرده بودیم خوابیدیم تا کمبود، وسایل حرارتی را متوجه نشویم و چه سخت است در عدم امنیت خوابیدن! البته این بیتوته کردن برای مرتضی درخشان نفع دیگری داشت و آن این بود که بعد از چندسالی به حمام رفت. در این فاصله بود که این کتاب را دیدم و به عاریت گرفتم تا مطالعه کنم.

دسته‌هادسته‌بندی نشده

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.