کودتای ۲۸ مرداد

از تشابهات جالب تاریخ ایران است که نقش گروه فشار و لباس شخصی ها هیچگاه کمرنگ نشده است
از تشابهات جالب تاریخ ایران است که نقش گروه فشار و لباس شخصی ها هیچگاه کمرنگ نشده است و حتی ابزار آن در ۵۰ سال اخیر تغییر نیافته است

اول. حسین فردوست در کتاب خاطرات/بازجویی خود درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اظهار می دارد: روی کار آمدن مصدق با چراغ سبز آمریکایی ها بود و طرح ملی شدن نفت نیز با حمایت آمریکا عملی شد. وی معتقد است هنگامی که مصدق نتوانست شرایط را کنترل کند به آمریکایی ها پیام داد و نهایتا کودتا پیروز شد. تیمسار حسین فردوست ادامه می دهد بعد از کودتای دوم (انگلیسی )که با شکست کودتای اول (آمریکایی) پیروز می شود، آمریکایی ها به دنبال حاکم کردن یک نظامی مانند کودتاهای آمریکای لاتین بودند و چند شخصیت ازجمله زاهدی و تیمور بختیار را مورد نظر داشتند ولی انگلیس چنین به آمریکا فشار می آورد که ما در این منطقه تجربه ی بیشتر از شما داریم، نظر دولت انگلیس چنین است که سلطنت ضامن بقای ایران و تامین منافع است و باید سلطنت محمدرضا تثبیت و حمایت شود. با چنین فشار امریکایی ها از طرح جایگزینی یک نظامی به جای شاه صرف نظر می کنند و محمدرضا پهلوی دوباره بر صندلی سلطنت می نشیند.

۲۸ مرداد در ویکی پدیا
تصاویر منتشر نشده از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

بررسی اسناد کودتای ۲۸ مرداد (ترجمه : Clandestine Service History Overthrow of Premier Mossadeq of Iran)
کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران (۱) – پروفسور یرواند آبراهمیان
کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران (۲) – پروفسور یرواند آبراهمیان
ملی شدن نفت در ایران و کودتای ۲۸ مرداد – پروفسور یرواند آبراهمیان
متن کامل اسناد « سیا » در مورد کودتای ۲۸ مرداد

آمار و مشخصات متهمین وقایع ۲۵ ـ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ (بخش اول)

آمار و مشخصات متهمین وقایع ۲۵ ـ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲(بخش دوم)

آمار و مشخصات متهمین وقایع ۲۵ ـ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲(بخش سوم)

آمار و مشخصات متهمین وقایع ۲۵ ـ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲(بخش چهارم)

دوم. از پیش از انتخابات جریان اقتدار گرا با رهبری رسانه ای برادر حسین شریعتمداری سعی در القای این ذهنیت دارد که وضعیت کنونی، همانند صدر اسلام است و انتخابات را با عزوات پیامبر و جنگ های حضرت علی مقایسه می کنند. اظهر من الشمس است که شرایط حال شباهتی با آن دوران ندارد. چرا که در آن دوران اگر اهل بیت از صحنه حذف می شدند چیزی از اسلام باقی نمی ماند و در این عصر اگر یک جریان سیاسی از عرصه کنار رود تهدیدی متوجه نه اسلام و نه حتی جمهوری اسلامی نیست.  پر واضح است که از تشبیه این عصر با آن دوران چه اهدافی دنبال می شود.

گروه سلفی - وهابی جند انصار الله
گروه سلفی - وهابی جند انصار الله

سوم. از خبرهای خنده دار بود که گروه سلفی – اخوانی حماس که به بنیادگرایی و افراطی گری مشهور است برای سرکوب و برخورد با گروه جند انصار الاسلام (الله)  از توجیه جلوگیری از افراطی گری استفاده کرد.

البته واضح است که دلیل این درگیری خونین و خشونت آمیز این است که حماس به هیچ گروهی اجازه فعالیت در منطقه ی تحت نفوذ خود (غزه و رفح) را نمی دهد.

خواه این گروه از آن سعودی ها باشد که خود یکی از حامیان مالی حماس هستند، خواه حمایت شده از سوی سایر کشورها.

باید قدرت فائقه حماس در آن منطقه به هر قیمتی حفظ شود بنابر این ظهور این گروه ها که حامیان مالی قدرتمندی دارند تهدیدی است جدی برای ادامه حیات حماس.

انصار اسلام همان گروهی است که بعد از جنگ ۳۳ روزه تموز در سال ۲۰۰۶ مدتی در پناهگاه های فلسطینی شمال لبنان با ارتش آن کشور درگیر بود. عکس عبد اللطیف موسى  رهبر جند الاسلام در خطبه ی نماز جمعه در مسجد ابن تیمیه قبل از مواجهخ با حماس

چهارم. وزیر مرد هلو؛ وزیر زن باقلوا
پنج شنبه شب احمدی نژاد که خواب زده شده بود و کنترل تیک هایش از دستش رفته بود بعد از حمله به مجلس گفت: آقای لنکرانی بسیار وزیر خوب، کارا، زیبا اصلا هلو! ولی باید یک وزیر زن داشته باشیم تا به مشکلات زنان توجه شود… سایت ها را که می خواندم، کامنت های مردم در سایت الف بسیار خواندنی بود. پیشنهاد می کنم حتما برای شادی و افراح بخوانید…اگر: ۱- خاتمی خانم‌ها را به ورزش‌گاه‌ها می‌برد ۲- به پیام‌های مکرر مراجع عظام بی اعتنایی می‌کرد ۳-به رئیس جمهور امریکا نامه می‌نوشت ۴-می‌آمد تو تلویزیون می‌گفت من با گشت ارشاد مخالفم ۵-دستور رهبری رو یک هفته رو هوا نگه می‌داشت ۶-حتی یک وزیر زن به مجلس معرّفی می‌کرد و… تا الان انصارحزب الله اثری از خودش و هفت جد و نسلش روی زمین باقی نذاشته‌بودند!… ای صدایت به و و سیمایت هلو / جان فدای روی زیبایت هلو / چند روزی با من دلخسته باش / با همین شیرین دنیایت هلو

دسته‌هادسته‌بندی نشده