دوستان بلندپایه

کتاب «دوستان بلندپایه»  داستان-روایت مستندی است نوشته روزنامه نگار کهنه کار واشنگتن پست لیتون مک کارتنی درباره یکی از اولین و بزرگترین شرکت های پیمانکاری جهان: Bechtel بکتل. موسس  شرکت در اوایل قرن ۲۰ با ورشکستی فعالیت های کشاورزی و دام داری اش، به سمت کارهای ساختمانی کشیده شد و توانست بعد از چند دهه تلاش پسرانش به عنوان یک کارآفرین موفق و رتبه ی اول شرکت های پیمانکاری آمریکا و جهان شرکت بکتل را در سود ۹ میلیارد دلاری غرق کند.

شرکت بکتل در اثنای جنگ جهانی دوم با ورود به صنایع جنگی در ساخت کشتی، هواپیما، خط لوله درآمد هنگفتی نصیب خود کرد و بعد از دوران جنگ فعالیت هایش را در ساخت نیروگاه های هسته ای، پالایشگاه ها، خطوط لوله وصنایع نفتی، کارخانجات صنعتی و راه سازی متمرکز کرد. این شرکت نقش اصلی را در تبدیل شدن عربستان به یک قدرت نفتی با حمایت از شرکت آرامکو ایفاء کرد.

پالایشگاه هایی که بکتل ساخت و انتقال تکنولوژی مربوط به آن باعث شد هند با آزمایش کلاهک های هسته ای خود به عنوان یک قدرت هسته ای ظهور کند. کتاب نشان می دهد در حالی که عموم مردم جهان فعالیت شرکت های آمریکایی را بدون نقص می دانند، اما اشتباهات فاحش شرکت بکتل که رتبه اول لیست شرکت های فنی – عمرانی بوده است، در ساخت نیروگاه هسته ای هند، موجب فجایع انسانی و زیست محیطی شده است؛ این اشتباهات نه تنها کم نشد بلکه در خود آمریکا هم تکرار شد.

کتاب دوستان بلندپایه همچین به ظرافت نفوذ شرکت های آمریکایی در ساخت قدرت، امنیت و سیاست ایالات متحده را نشان می دهد.  یکی از نکات جالب توجه این است که چگونه شرکت فنی بکتل پوشش مناسب را برای فعالیت های سیا در سراسر جهان از کره جنوبی تا ایران و عربستان فراهم می کرده  است به عنوان مثال بکتل نقش انکار ناپذیری در کودتای ۲۸ مرداد داشته است. این شرکت همچنین منافع اش با کودتای قذافی در لیبی بیش از قبل تامین شد.

این کتاب پیشتر در روزنامه فخیمه ی اطلاعات به صورت پاورقی چاپ می شد. خواندن این داستان مستند، نکات جالبی از کارآفرینی، جدیت و تلاش و شکست و پیروزی را در ذهن متبادر می کند. ترجمه ی این کتاب توسط محسن اشرفی به روانی هرچه تمام تر انجام شده است و شما با خواندن صفحه ی اول آن، نمی توانید تا به راحتی مطالعه اش را کنار بگذارید.

دوستان بلندپایه / نوشته ی لیتون مک کارتنی / ترجمه ی محسن اشرفی / چاپ اول: ۱۳۶۸ چاپ دوم: ۱۳۸۷ / انتشارات: اطلاعات / شمارگان: ۲۱۰۰ نسخه
ّfriends in high places the bechtel story the most secret corporation / Laton McCartney

دسته‌هادسته‌بندی نشده