نبض «پارلمان ورزش» برای انتخابات کمیته تند می‌زند

صادق حسینیسیدصادق حسینی، روزنامه نگار، منتشرشده در روزنامه اعتماد دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ : تا ساعاتی دیگر طولانی‌ترین، پرحاشیه‌ترین و البته پرافتخارترین دوره کمیته ملی المپیک کشورمان پایان می‌یابد و «پارلمان ورزش» هیات رییسه و هیات اجرایی جدید این کمیته را انتخاب می‌کند. اما انتخابات این دوره علاوه بر حاشیه‌هایی که همه می‌دانند چند تامل دیگر هم دارد که به آن اشاره می‌شود.

نبود نامزد شاخص: در یازدهمین دوره انتخابات کمیته المپیک بعد از انقلاب شخصیت‌هایی نامزد دو پست اصلی ریاست و دبیرکلی هستند که چهره‌های شاخصی نیستند، البته نه به این معنی که حسن سابقه ورزشی و مدیریتی قابل توجهی ندارند، بلکه به این جهت که نامزدها تفاوت عمده‌یی با یکدیگر ندارند و تقریبا در یک سطح قرار دارند. به عبارت دیگر صرف نظر از محمد علی‌آبادی که هنوز تا پایان این دوره ریاست‌اش چند ساعتی مانده، کیومرث هاشمی، محمدرضا داورزنی و با کمی چشم‌پوشی سایر نامزدها تفاوت‌های چندانی با هم ندارند.

سیاست سکوت و انفعال وزارت ورزش: برخلاف دوره‌های پیشین که سازمان ورزش از مدت‌ها قبل برای انتخابات به جمع‌بندی می‌رسید و نتیجه دلخواه را از مجمع در می‌آورد؛ محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید با واهمه از اینکه نظر و حمایت‌اش «دخالت دولت در انتخابات» تلقی شود از هرگونه اظهارنظر و ورود پرهیز کرد. حتی در مقابل تخلف آشکاری که در تدوین آیین نامه انتخاباتی صورت گرفت نیز موضعی انفعالی داشت. با سکوت شخص وزیر و انفعال معاونان و مرتبطین با وزیر هرکدام تلاش داشتند شخص خود یا نامزد مورد نظر خود را گزینه وزارت ورزش معرفی کنند. محمود خسروی‌وفا که این روزها بزرگ‌ترین لابی ورزشی را اداره می‌کند از سویی و فضل‌الله باقرزاده، رییس فدراسیون شمشیربازی و همکار چندساله وزیر ورزش نیز از دیگر سو پیکان حمایت وزیر ورزش را به سمت خود می‌کشیدند. با نگاهی دیگر اما؛ برای وزیر ورزش چه فرقی می‌کند داورزنی رییس/دبیرکل کمیته ملی المپیک بشود یا کیومرث هاشمی؟ برای او مهم این است که رییس/دبیرکل آتی کمیته ملی المپیک روحیه تعاملی و هماهنگی داشته باشد که هردوی این گزینه‌ها چنین هستند.

رقابت شدید در نایب‌رییسی: با روشن‌تر شدن ترکیب نهایی ریاست و دبیرکلی، به نظر می‌رسد رقابت شدیدی در پست نایب‌رییسی شکل گرفته است. محمود خسروی وفا یکی از ابوالمشاغل‌های ورزش، نایب‌رییس چندین دوره کمیته ملی المپیک که در حملات او به محمدعلی آبادی حاشیه‌ساز بود و کسی که تلاش فراوانی کرد تا ترکیب پیروز انتخابات مشخص شود، علیرضا دبیر قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و نفر دوم انتخابات شورای شهر تهران که با تلاش حق خود را برای نامزدی در انتخابات گرفت، مهدی قدمی، نایب‌رییس فعلی که با مشورت مهرعلیزاده آیین‌نامه انتخاباتی کمیته را تدوین کرد، علی کفاشیان، رییس خندان فدراسیون فوتبال که لابی خوبی با روسای فدراسیون‌ها دارد و خانم شهریان، معاون وزارت ورزش که تنها نامزد جدی خانم در انتخابات است، در کنار ۱۲ نفر دیگر، برای ۲ پست نایب‌رییسی رقابت می‌کنند.

به هر روی، هرچند که ترکیب پیروز انتخابات تا حدود زیادی مشخص شده است اما فعالیت‌ها و رایزنی‌ها یک ماه اخیر نشان داد که «پارلمان ورزش ایران» در پیچیدگی و تنوع هیچ چیزی از پارلمان سیاست کم ندارد.

دسته‌هادسته‌بندی نشده