عقل و دين از ديدگاه ملاصدرا و برخي فيلسوفات صدرايي معاصر

 دكتر عباس نيكزاد
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چاپ اول: بهار ۱۳۸۶

فصل اول: پيشينه بحث نسبت عقل و دين در تاريخ اسلام
فصل دوم: عقل و دين در مكتب صدرالمتالهين (ره)
فصل سوم: عقل و دين در مكتب علامه طباطبايي (ره)
فصل چهارم: عقل و دين در مكتب شهيد مطهري
فصل پنجم: عقل و دين در مكتب مصباح يزدي!!!!
فصل ششم: عقل و دين در مكتب آيت الله جوادي آملي

هرچند كه معتقدم اگر ملاصدرا در اين عهد زنده بود دور نبود كه وي را به دادگاه ويژه بخوانند همان طور كه در عهد صفوي چنين كردند.

عقل و دين از ديدگاه ملاصدرا و برخي فيلسوفان صدرايي معاصر. كتاب كاربردي و جالبي است به ويژه براي دوستاني كه دغدغه عقل و دين (ايمان) را دارند.  (سايت بنياد حكمت اسلامي صدرا)
در بخشي از كتاب از اهل حديث چنين ياد شده است: ديدگاه آنان اين است كه بايد به آنچه در ظواهر احاديث آمده، پايبند بود و از به كارگيري تاويل و توجيه عقلي پرهيز كرد. احمد بن حنبل رييس اين گروه در رواياتي كه نقل كرده معتقد است: خداوند داراي دست و پا و دو بازو و انگشتان، سينه، صورت و دو چشم، نَفَس و … است.
برخي از مهمترين اعتقادات حنابله، سلفيون يا اهل حديث چنين است: ۱. خداوند در روزقيامت با قيافه اي شبيه انسان ديده مي شود. ۲. خداوند بر روي عرش در آسمان استقرار دارد. ۳. همه خوبي ها و بدي هاي انسان به قضا و قدر و اراده الهي است. ۴. انسان مجبور است و اختياري در افعال خود ندارد. ۵. همه صحابه پيامبر اكرم (ص) بدون استثنا عادلند!! ۶. اطاعت سلطان اعم از عادل و جائر و فاسق و مومن واجب است. ۷. خلافت خلفا بر اساس تقدم و تاخر در فضيلت در دين بوده و تفاضل آنها به هما ترتيب خلافت آنها است!!!! به همين دليل حتما عمر (…) از علي بن ابي طالب مومن تر بوده است و حتما اولين مسلمان و برادر و وصي رسول الله!!¼br> جهت اطلاع عرض بشود كه اكثر حركت هاي راديكال اسلامي در منطقه از مصر تا افغانستان و پاكستان از نظر فكري سلفي هستند كه در مهمترين اونها اخوان المسلمين، حماس و … هستند و همين سلفيون و وهابيون هستند كه اين فجايع را در عراق راه انداخته اند و دنبال مي كنند.

دیدگاهتان را بنویسید