از مجموعه مشاهیر عرفان و فلسفه
ابن عربی
بزرگ عالم عرفان نظری
متوفی به سال ۶۳۸ قمری
نویسنده: کاظم محمدی وایقانی
ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
چاپ دوم: زمستان ۱۳۸۴
شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه
شابک: x 964-42-471
فهرست:
شرح زندگی و تحصیلات ابن عربی
نوشته ها
ابن عربی و قرآن
سلوک و حالات شیخ
حالات شیخ
موافقان و مخالفان ابن عربی
سلسله اکبریه
کتابنامه
نمایه
کتاب موجز و مفیدی است درباره این شخصیت برجسته جهان اسلام.
بخش هایی از کتاب
سوگند به خدا قصد طریق دارم ولی نمی دانم به چه حاصل آید. جواب داد به پنج چیز: توکل، یقین، صبر، عزیمت و صدق. فتوحات مکیه، ج۱ص۲۷۸
علم باید از حی ازلی که زنده ی جاوید است گرفته شود، نه از کسانی که از مردگان روایت می کنند.
رجال الروایح: کسانی که مردم را از بویشان شناسایی می کرده و از همان طریق به آنها معرفت حاصل کرده اند
بم عرفت الله؟ قال: بجمع الضدین، ثم تلا: هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن.
التوبه علی ثلاثه اقسام لان لها بدایه و وسطاً و غایه. فبدوها یسمی توبه، و وسطها یسمی انابه، و غایتها یسمی اوبه. فالتوبه للخائف و الانابه للطائع و الاوبه لراعی الامر الالهی
الحب یعمی و یصم. عشق کور کننده و کرساز است
المجاز قنطره الحقیقه
حدیث قدسی: کنت کنزاً مخفیاً فاحبتت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف
عالم کبیر بالجثه و صغیر بالمعنی است و انسان با همه خردی و کوچکی صغیرالجثه و کبیر المعنی است.
انسان عالم کبیر است و عالم، انسان صغیر
ان الله خلق آدم علی صورته: … انسان حاوی ۲ جنبه است: جنبه ناسوتی او که خاک است و دیگر جنبه س لاهوتی او که نفخه الهی است و لذا صورت انسانی صورتی الهی است
انسان کامل صورتی الهی دارد و دارای نفخه الهی است
ما عرفان را از کتاب و سنت نبوی گرفته ایم
فخر رازی می گفت ای کاش به علم کلام مشغول نمی شدم و می گریست