دکتر عباس نیکزاد
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چاپ اول: بهار ۱۳۸۶
فصل اول: پیشینه بحث نسبت عقل و دین در تاریخ اسلام
فصل دوم: عقل و دین در مکتب صدرالمتالهین (ره)
فصل سوم: عقل و دین در مکتب علامه طباطبایی (ره)
فصل چهارم: عقل و دین در مکتب شهید مطهری
فصل پنجم: عقل و دین در مکتب مصباح یزدی!!!!
فصل ششم: عقل و دین در مکتب آیت الله جوادی آملی
هرچند که معتقدم اگر ملاصدرا در این عهد زنده بود دور نبود که وی را به دادگاه ویژه بخوانند همان طور که در عهد صفوی چنین کردند.
عقل و دین از دیدگاه ملاصدرا و برخی فیلسوفان صدرایی معاصر. کتاب کاربردی و جالبی است به ویژه برای دوستانی که دغدغه عقل و دین (ایمان) را دارند. (سایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا)
در بخشی از کتاب از اهل حدیث چنین یاد شده است: دیدگاه آنان این است که باید به آنچه در ظواهر احادیث آمده، پایبند بود و از به کارگیری تاویل و توجیه عقلی پرهیز کرد. احمد بن حنبل رییس این گروه در روایاتی که نقل کرده معتقد است: خداوند دارای دست و پا و دو بازو و انگشتان، سینه، صورت و دو چشم، نَفَس و … است.
برخی از مهمترین اعتقادات حنابله، سلفیون یا اهل حدیث چنین است: ۱. خداوند در روزقیامت با قیافه ای شبیه انسان دیده می شود. ۲. خداوند بر روی عرش در آسمان استقرار دارد. ۳. همه خوبی ها و بدی های انسان به قضا و قدر و اراده الهی است. ۴. انسان مجبور است و اختیاری در افعال خود ندارد. ۵. همه صحابه پیامبر اکرم (ص) بدون استثنا عادلند!! ۶. اطاعت سلطان اعم از عادل و جائر و فاسق و مومن واجب است. ۷. خلافت خلفا بر اساس تقدم و تاخر در فضیلت در دین بوده و تفاضل آنها به هما ترتیب خلافت آنها است!!!! به همین دلیل حتما عمر (…) از علی بن ابی طالب مومن تر بوده است و حتما اولین مسلمان و برادر و وصی رسول الله!!¼br> جهت اطلاع عرض بشود که اکثر حرکت های رادیکال اسلامی در منطقه از مصر تا افغانستان و پاکستان از نظر فکری سلفی هستند که در مهمترین اونها اخوان المسلمین، حماس و … هستند و همین سلفیون و وهابیون هستند که این فجایع را در عراق راه انداخته اند و دنبال می کنند.