بی‌بی‌سی فارسی از خلاء بی اعتمادی استفاده می کند

بی بی سی فارسی
بی بی سی فارسی

بی بی سی فارسی هم بالاخره بعد از مدت ها وقفه، یک هفته ای است که آغاز به کار کرده و مخاطبان خود را جوانان قرار داده است.  هرچند که قضاوت نهایی درباره کیفیت و میزان نفوذ و اعتبارش در بین اذهان زود است اما توانسته با ارایه ظاهری خلاقانه و البته تحلیل های واقع بینانه بر خلاف سلف های رسمی اش چون صدا و سیمای ایران و صدای آمریکا که تحلیل های رسمی و عمدتا غیر واقع بینانه ارایه می دهند، مخاطبان زیادی جذب کند.

اما به نظر یکی از بهترین کارهایی که این رسانه می تواند انجام دهد، زودودن چهره خشنی است که هم تلویزیون ایران و هم صدای آمریکا از کشورمان ارایه می کنند. به عبارت بهتر در ایرانی که روزانه این همه اتفاق خوب فرهنگی و سیاسی می افتد، این ۲ رسانه حکومتی تصاویر تند و خشن را انتخاب می کنند، البته هر کدام به هدفی خاص، اما در نهایت با بازخوردی یکسان.

نکته دیگر این که، در حالی که صدا و سیمای ایران تنها یک سلیقه را پوشش می دهد و به نوعی بخشی وسیعی از جامعه را نادیده می گیرد، bbc فارسی توانسته است با بهره گیری و جذب  روزنامه نگاران جوان ایرانی که به مدد دادگاه انقلاب بی کار شدند، تحلیل هایی را ارایه، دهد که بیشتر به سلیقه آن بخش از جامعه نزدیک است و تاثیری اصلی خود را در طولانی مدت می گذارد.

همچنین در حالی که تا چندی پیش اکثر کارشناسان و تحلیلگران رسانه های غربی از کسانی تشکیل می شدند که در رژیم منحوس پهلوی صاحب مناصب و منافع بودند و با غضب به تمامی رویدادهای ایران نگاه می کنند، کارشناسان جدید به کار گرفته شده در بی بی سی فارسی، عمدتا از کسانی تشکیل شده است که در ایران بعد از انقلاب بزرگ شده اند و عمدتا خصومت و کینه ای نسبت به جمهوری اسلامی ندارند هر چند که انتقاداتی دارند.

در حالی که صدا و سیما و دستگاه های فرهنگی ما هیچ رسانه و فعالیت خاص و مشترکی در این حوزه ندارند، مجموعه ی فناوری های جدید و چهره های جوان در بی بی سی فارسی می تواند مخاطبان زیادی در کشورهای فارسی زبان جذب کند.

معتقدم بی بی سی فارسی عملا با بهره گیری از خلا بی اعتمادی مردم به رسانه های رسمی بهترین استفاده را می کند درست مانند زمان شاه. می گویند، اخبار آن ایام می گفت: اخبار خارجی به سمعتان رسید، حالا برای شنیدن اخبار ایران به رادیو bbc گوش فرا دهید.
جالب است که تنها اقدام ماندگار فرهنگی که پیشتر در زمان دولت خاتمی در این حوزه تمدنی مشترک انجام شده بود، ساخت زورخانه در کابل و دوشنبه تاجیکستان و تشکیل فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای (IZSF) است که داستان دست اندازی و تهدید های سازمان ورزش به آن را حتماً شنیده اید.

——–
جالب است که صدا و سیمای ایران برای این که بگوید، ما اصلا آمریکا و اباما را تحویل نمی گیریم، مراسم تحلیف وی را پخش نکرد تا مخاطبان داخل کشور  بیش از پیش به سمت رسانه های خارجی به ویژه صدای منحوس آمریکا و بی بی سی فارسی تمایل پیدا کنند و تحلیل های آنها را بشنوند. در حالی که می شد با پخش مستقیم این مراسم که از نظر پخش، مشکلاتی به مراتب کمتر از پخش افتتاحیه المپیک داشت، حداقل تحلیل های حکومتی را همزمان با رویداد ارایه کرد.

گزارش تصویری از آماده سازی مراسم تحلیف اباما

عکس هایی با کیفیت و در اندازه بزرگ از جنگ غزه  ۱ و ۲ گزارش تصویری از ترس اسراییل از موشک های حماس

یک بار دیگر، مدیر روابط عمومی جوان و ناپخته سازمان تربیت بدنی، برای سازمان درد سر ساز شد و چنان جریانی ساخت که کار به رسانه های خارجی هم رسید و مردم این ماجرا را انتفاضه کفش علیه علی آبادی خواندند و برخی آن را نمونه بارز دستکاری در آرای مردم! فوتبال و ورزش در اختیار علی آبادی ها محرمانه‌ترین برنامه ۹۰ وبلاگ حمایت  از نود و عادل فردوسی پور

دسته‌هادسته‌بندی نشده

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.