خطبه ی هاشمی: مسکّن مردم، بی تاثیر در ساخت سیاسی

اول. شهادت حضرت امام کاظم تسلیت باد

معنی ساده ی این حدیث این است که خودت را با زور و قدرت در حکومت نگه ندار و به زور هم مردم را به بهشت رهنمون نساز

دوم. از زمانی که در مجتمع امام صادق دوره ی راهنمایی را  شروع کردم تا سال ها بعد هر هفته نماز جمعه می رفتم. حداقل ۳۵۰ جمعه ی بدون وقفه. بعدتر دیگر شرایط مانند قبل نبود! به هرحال این نماز، بعد از نماز بر پیکر مرحوم امام که در ایام کودکی و نوجوانی بود،  خاطره انگیز ترین نماز طول عمرم بود.

هاشمی در امسال چند واکنش تاریخی برای خود ثبت کرده است که مخاطب آن آقای خامنه ای بوده است: اول آن نامه ی تاریخی که با واکنش تاریخی تر رهبری مواجه شد و دیگری خطبه نماز جمعه ۲۶ تیر. اما این نماز جمعه چندین نکته داشت و مخاطبینی ویژه: وابستگان به رهبری : سپاه، بسیج، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی، نیروهای لباس شخصی و صداوسیما

اشاره هوشمندانه به سال آخر حیات پیامبر اسلام و شرایط آن روز: پیغمبر اسلام بعد از غدیر به حضرت علی گفت که تو ولی این امت هستی. اگر دیدی این مردم راضی بودند و تو را قبول کردند و با اجماع و اکثریت آمدند، ‌شما بپذیر و متولی امر شو و اگر دیدی اختلاف کردند ولشان کن و بگذار هر کاری که می‌خواهند بکنند و خداوند برای تو راهی پیدا می‌کند که به اهدافت برسی. معنی ساده ی این حدیث این است که خودت را با زور و قدرت در حکومت نگه ندار و به زور هم مردم را به بهشت رهنمون نساز

تاکید بر این که علما و روحانیون قم با وضعیت حاکم، مخالف و منتقد هستند و باید نظر آنها تامین شود:  ما علما را نداریم؟ مراجع ما که همیشه پشتیبان و حقیقتا بدون توقع در حوزه‌های علمیه در خدمت بودند، چرا باید بعضی از آن‌ها برنجند؟ باید آن‌ها را کنار خودمان حفظ کنیم. باید به آن‌ها متکی باشیم.

تاکید بر وجود بحران جدی در ایران بعد از انتخابات:  مشکلی که می‌شود متاسفانه اسم بحران روی آن گذاشت

اعلام خطر جدی درباره تردید و عدم اعتماد بخشی وسیعی از مردم به نظام جمهوری اسلامی: دچار تردید شدیم. افرادی تردید کردند، تبلیغات نادرست و عمل نادرست صداوسیما باعث شد، بذل تردید در دل مردم به وجود بیاید که مثل خوره به جان ما افتاده است. ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم.

مخاطب ویژه خطبه: وابستگان به رهبری بودند: سپاه، بسیج، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی، نیروهای لباس شخصی، صداوسیما
مخاطب ویژه خطبه ی هاشمی : وابستگان به رهبری بودند: سپاه، بسیج، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی، نیروهای لباس شخصی، صداوسیما

تاکید بر حقوق بازدداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر:  لازم نیست در این شرایط ما افرادی را به این نامی که الان است در زندان داشته باشیم. اجازه بدهیم این‌ها بیایند و به خانواده‌های‌شان برسند. نگذاریم به خاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما، ما را سرزنش و شماتت کنند. برای ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. … با آسیب‌دیدگان حوادثی که اتفاق افتاده همدردی و دلجویی شود، آن‌هایی که عزادارند هم به آن‌ها تسلیت بدهیم و هم دل آن‌ها را دوباره به نظام نزدیک کنیم.

هرچند تعدادی از مردم انتظار داشتند آقای  هاشمی صحبت ها و انتقادات جدی تری به همه دامن زنندگان به حوداث اخیر وارد کند، اما در پایان مردم راضی از خطبه ها بودند. هرچند کسانی که آشنا تر به ادبیات ایشان هستند، این حجم نکات را بسیار قابل توجه و عمیق می دانند.

به نظر نمی رسد این صحبت ها، غیر از آرام کردن مردم در گروه های قدرتمند و اقتدارگرای ساخت سیاسی جمهوری اسلامی  (سپاه، بسیج، نیروهای امنیتی و رسانه هایشان) تاثیری داشته باشد. چرا که حتی بعد از صحبت های ۱۳ رجب رهبری هم تیترهای کیهان و خبرگزاری دست پرورده ی چریکی اش، فارس، تغییر نکرد. جالب است که در برنامه تلویزیونی سپاه هم حتی وقعی به این صحبت ها نشد و نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: برای فهمیدن فرق بین اصلاح طلب و اصولگرا باید تفاوت های اسلام علوی و اسلام اموی را شناخت.

پیشنهادهایی هم که هاشمی رفسنجانی بر زبان راند نیز چیز جز جمع بندی پیشنهادهای چند وقت اخیر نبود مگر این که طرح های دیگری در مذاکره با خبرگان و مجمع در حال بررسی باشد.

پیوندها: متن کامل خطبه های نماز جمعه ی هاشمی رفسنجانی عکس: حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نماز جمعه شخصیت هایی که به نماز جمعه رفتند

گزارش تصویری از نماز جمعه ی ۲۶ تیرماه تهران:   مهر، حاشیه ایسنا فارس، حاشیه

سوم. بازتاب های نماز جمعه تاریخی هاشمی رفسنجانی

سانسور شدید خطبه های نماز جمعه در پخش تلویزیونی شبکه اول صداوسیما
تنظیم کودکانه و مغرضانه خبر و گزارش خبری پخش شده در شبکه های تلویزیون دولتی ایران: آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه مسائلی که در این خطبه می گوید برداشت و دیدگاه فردی وی است!
تنظیم خبر و حاشیه سازی های تعجب برانگیز خبرگزاری لجن پراکن فارس
بازتاب های فراوان خطبه ها در رسانه های خارجی
حاشیه های جالب سایت آینده از نماز جمعه ی تهران، کامنت ها را حتما بخوانید
واکنش مردم به خطبه های نماز جمعه، کامنت ها را بخوانید

دسته‌هادسته‌بندی نشده