زیباکلام: این نحوه برخورد با چهره های سیاسی فقط در نظام کمونیستی و توتالیتر دیده می‌شود/به خودم اجازه نمی‌دهم که نظام ایجاد شده توسط رسول‌الله با حال مقایسه کنم

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره‌ای در رادیو گفتگو به موضع “خواص و نقش آنها در حوادث سال گذشته ” پرداختند در این مناظره که از شبکه رادیویی تهران به طور مستقیم پخش شد، صادق زیباکلام به تبیین نظرات خود در مورد خواص مردود شده پرداخت و افزود: متاسفانه در نظام سیاسی ما زمانی مسئولین در کارشان ابقا می شوند که در مقابل خطاها و اشتباهات لب فرو بندد و در مقابل اشتباهات حکومت سکوت کنند و این در حالی است که آقای رسایی و دوستانشان به این مسئله افتخار می‌کنند اما واقعیت این است که موضوع نشانه نارسایی نظام ما است.

زیباکلام در ادامه با دفاع از مواضع قبلی خود در مورد حمایت از رژیم گذشته پرداخت، خاطرنشان کرد: به دفاع از رضاشاه افتخار می‌کنم و اصلا خجالت نمی‌کشم در انظار عمومی از رضاشاه و همکارانش حمایت کنم.

رسایی در پاسخ به اظهارات زیباکلام گفت: اگر شما از طریق رادیو به اعلام مواضع خود می پردازید به علت عدم تمایل برخی از دوستان شما در دفاع از مواضع‌شان در مورد فتنه سال گذشته است این در حالی است که شما از طریق رادیویی جمهوری اسلامی از طرفداری رضا میر پنج افتخار می‌کنید. بعد نظام را متهم می‌کنند که اگر کسی همراه با آن‌ها نبود، افراد ساقط می‌کند که رفتار دوگانه شما و همفکرانتان را مردم رصد و به همین دلیل در مقابل جریان نفاق ایستادند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی در ادامه به اتهامات جریان مقابل خود پاسخ داد و گفت: سید‌قدرت علیخانی نماینده مردم در مجلس هفتم پشت تریبون مجلس اظهار داشت: اگر هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهم، رئیس جمهور نشود من از نمایندگی استعفا می‌دهم و همان آدم که در دوره اصلاحات برخورد‌های سیاسی و مواضع غیرواقعی بر علیه جریان مخالف خود گرفت ما را به دلیل حمایت از دولتی که پشتوانه ۲۵ میلیونی دارد وکیل الدوله خطاب می‌کند این چگونه عدالتی است که بنده می‌شوم وکیل الدوله و آن آقای که ادامه نمایندگی خود را منوط به انتخاب آقای هاشمی به عنوان رئیس جمهور می‌داند و بعد از عدم انتخاب نشدن آقای هاشمی با وجود قسم خوردن به اسم جلال‌الله به نمایندگی ادامه می‌دهد، مشکلی برای او پیش نمی‌آید.

زیبا کلام با اشاره به برخورد نظام با خواص مردود شده در تاریخ انقلاب ،گفت: هیچ کدام از افرادی که به طور کلی مغضوب نظام قرار گرفتند مانند، بازرگان، بنی‌صدر و مرحوم منتظری در صدد کودتا نبودند، نظام جمهوری تمام افرادی در مقطعی همراه شما نبودند مغضوب حتی کار به جایی رسید که با اتهام ایجاد کودتا آقای میر حسین موسوی را مورد غضب و از سران فتنه قرار دادند.

رسایی در ادامه این مناظره گفت: تمام افرادی که شما (زیبا کلام) از آنها نام بردید نظام اسلامی با آنها برخورد نکرده است در واقع مردم با بصیرت و آگاهی دست رد به سینه ها زدند.

وی اضافه کرد: آقایان موسوی و کروبی با استفاده از تریبون‌های که نظام برای آن قرارداد به صحنه انتخاباتی وارد شدند اما در نهایت این افراد به آشوبگری پرداختند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت به رفتارهای دروغ کاندیدای شکست خورده در انتخابات اشاره کرد و بیان کرد: آقای موسوی در مصاحبه خود در تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه ۸۸ با متهم کردن رئیس جمهور به قانون‌گریزی اشاره کرد«آنچه ما را به صحنه کشاند اجرایی نشدن قوانین توسط مسئولین امر است اما اگر این قانون گریز یظاهری از خیرخواهی داشته باشد یک حرکت رو به جلو است.»

حمید رسایی اظهار داشت: اتفاقات سال ۸۸ و حوادث تلخ بعد از انتخابات موجب ریزش و رویش خواص شد.

وی اضافه کرد: خواص با تصمیمات غلط از جریان اصیل انقلاب فاصله گرفتند و با استدلال نادرست بیشتر شبیه عوام بی‌تحلیل و بی‌بصیرت عمل کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: حوادث سال گذشته، هزینه‌های زیاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی را به دو روش نظام و مردم وارد کرد اما مهم‌ترین بهره‌برداری انقلاب اسلامی از حوادث سال گذشته، پرده برداشتن از چهره‌ای خواصی بود که به دلیل ضعف تحلیل‌ها دشمنان نظام درصدد نفوذ در آنها بودند کما اینکه سردمداران استکبار به نتیجه لازم در مورد نفوذ این افراد رسیدند اما به دلیل بصیرت و هوشیاری ملت دشمنان نظام مشاهده کردند که انقلاب اسلامی محکم‌‌تر از قبل بر اصول خود پافشاری می‌کند.

صادق زیباکلام در صحبت‌های مقدماتی به آسیب‌شناسی مواضع خواص در فتنه‌های بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: مسئله بنیادینی که در حال حاضر باید به آن پاسخ گفت این است که نظام سیاسی ایران چگونه با افراد سطح بالا یا در اصطلاح خواص برخورد می‌کند که اکثر این افراد بعد از کنار گذاشتن از پست مسئولیت مغضوب نظام اسلامی شود، ما پنج رئیس جمهور داشتیم که به غیر آقای احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای و بقیه آن‌ها مغضوب نظام اسلامی واقع شدند و از سه نخست‌وزیر دو تای آن‌ها مورد غضب نظام اسلامی قرار گرفتند که مثل‌ این موارد در سطح بالای نظام بسیار زیاد است .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: متاسفانه در دیگر نظام‌های سیاسی دنیا از جمله آمریکا، هند و ترکیه این سطح برخورد با نخبگان وجود ندارد اما نظامی نظام سیاسی ما عمل آن چگونه است که سازندگان نظام خود را مورد غضب قرار می‌دهد با عناوینی مانند خواصی بی‌بصیرت، پیاده‌نظام آمریکا آن‌ها را خانه‌نشین می‌کنیم.

زیباکلام در ادامه گفت: اگر نظامی سلامت باشد با مسئولین خود به این شکل برخورد نمی‌کند و از بی‌آبرویی آن‌ها جلوگیری می‌کند که این سطح رفتار نظام اسلامی در برخورد به خواص و پایه‌گذاران انقلاب فقط در نظام کمونیستی و توتالیتر دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام رسایی در ادامه در پاسخ به اظهارات صادق زیباکلام، در مورد برخورد جمهوری اسلامی با خواص بی‌بصیرت، تصریح کرد: فرمایشات آقای زیباکلام در مورد برخورد با خواص نشان از سلامت نظام جمهوری اسلامی دارد، اگر این نظام با افرادی که از مسیر واقعی انقلاب خارج شدند برخورد نمی‌کرد ما باید به سلامت سیستم حکومتی شک می‌کردیم.

وی بیان کرد: مهم‌تر از مسئله قائم‌مقام رهبری در نظام سیاسی ما وجود نداشت اما مرحوم منتظری با خروج از اصول و مواضع انقلابی به سرنوشت تأسف‌باری دچار شد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی به حوادث بعد از رحلت رسول اکرم «ص» اشاره کرد و خطاب به صادق زیباکلام اظهار داشت: شما مذهب و دین خودتان را فراموش کردید در صدر اسلام بعد از رحلت رسول اکرم «ص» شاهد بودیم برخی از اصحاب نزدیک مانند طلحه و زبیر که در زمان حیات پیامبر«ص» برای دین تلاش بسیاری کردند با کوتاه‌فکری در مقابل جانشین به حق پیامبر «ص» ایستادند ما شاهد موج ریزش در اطرافیان پیامبر اعظم «ص» بودیم که این ریزش و رویش در برخی از خواص و اصحاب نزدیک پیامبر «ص» شکل گرفت.

رسایی تصریح کرد: کسانی که در حوادث سال گذشته به علت مواضع و اقدامات نادرست از قطار نظام اسلامی خارج شدند در حالی بود که نظام اسلامی و مقام معظم رهبری با آغوش باز برای بازگشت آن‌ها تلاش کرد ولی از طرف این طیف تلاش برای بازگشت اتفاقی نیافتاد.

وی در ادامه افزود: براساس حقیقت‌های قرآنی نمی‌توان جلوی ریزش‌ها و رویش‌ها را در جامعه گرفت، خداوند در قرآن کریم می‌آورد “ای کسانی که ایمان آوردید هر کسی از یاری دین خدا دست بردارید و از دین اسلام روی‌گردان شوید خداوند یک قوم دیگر را جایگزین شما می‌کند “.

رسایی با عدم پاسخ به این سوال از سوی صادق زیباکلام در مورد پذیرش ریزش و رویش بعد از رحلت پیامبر گرامی (ص) گفت: آقای زیباکلام شما نظام جمهوری اسلامی، حکومت صدر اسلام را با نظام تولتالیتر و کمونیستی مقایسه کردید اما بنده بر خلاف شما کاملا معتقد هستم ریزش و رویش در انقلاب اسلامی ریشه دینی و انقلاب دارند.

صادق زیباکلام به این بخش از صحبت‌های حجت‌الاسلام رسایی پاسخ داد و تأکید کرد: من به خودم اجازه نمی‌دهم که نظام ایجاد شده توسط رسول‌الله با حال مقایسه کنم من نظام جمهوری اسلامی با حکومت توتالیتر و بسته مقایسه می‌کنم.

در این مناظره که به صورت پاسخ صریح از سوی طرفین ادامه می‌یافت، حجت‌الاسلام رسایی در پاسخ به اظهارات صادق زیباکلام، گفت: نظام جمهوری اسلامی را شما در حالی بسته و توتالیتر می‌خواند که علی‌رغم ۳۰ سال تلاش دشمنان علیه نظام ، مردم با شرکت ۴۰ میلیونی در انتخابات و خلق حماسه ۲۲ خرداد و ۹ دی در کل قبل از اینکه به کاندیداها رأی بدهند، زیرچتر قانون اسلامی به موسوی و احمدی‌نژاد رأی داده‌اند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا خاطرنشان کرد: نشانه پویایی نظام به گونه‌ای است که اگر نخبگان خاصیت خودشان را از دست بدهند مردم آنها را پاس می‌زنند کما اینکه مردم بصیر در طول تاریخ انقلاب با برخورد انقلابی با شخصیت‌هایی مثل بازرگان، بنی‌صدر و سران فتنه آنها را از دایره نظام خارج کردند.

صادق زیباکلام در ادامه این مناظره اشاره کرد: نظام جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته یک رکورد بی‌سابقه در نظام بین‌المللی ثبت کرده است و مغضوب قرار دادن چهار رئیس‌جمهور توسط مردم و دولت است بنده از آقای رسایی تبیین این مسئله را خواستم که چرا این پدیده فقط در کشورهای همانند نظام جمهوری اسلامی بوجود می‌آید.

وی اضافه کرد: صورت مسئله بسیار ساده است اگر با افراد با حکومت جمهوری اسلامی همراه بودند هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید اما با طرح انتقاد از نظام دچار ریزش می‌شوند و به راحتی با انگ بی‌بصیرتی از سوی برخی افراد عوامل دشمن نظام اسلامی قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی،‌ گفت: تلفات زیادی که ما در بین خواص داریم حکایت از توسعه نیافتگی نظام سیاسی در ایران دارد چرا که با انتقاد برخی از خواص از سیستم حکومتی این افراد به راحتی مورد غضب نظام سیاسی حاکم در ایران قرار می‌گیرند.

رسایی بابیان اینکه چرا در سالگرد ۲۲ خرداد هیچ تحرکی از سوی جریان فتنه بوجود نیامد، خاطرنشان کرد: در انتخابات سال گذشته ۲۵ میلیون از دروغ‌های موسوی آگاهی یافته بودند اما با اتفاقات سال گذشته بقیه افراد متوجه دروغ‌های موسوی شدند به همین دلیل در سالگرد ۲۲ خرداد استقبالی از این جریان نشد.

زیباکلام اظهار داشت: اگر شما از نیروهای انتظامی، سپاهی و بسیجی استفاده نمی‌کردید و اجازه می‌دادید مردم در خیابان‌ها ظاهر شوند آن فقط جوابتان را با حضور معترضین می‌گرفتید،اگر از عدم استقبال مردم از موسوی مطمئن هستید چرا اجازه راهپیمایی به هیچ بنی‌بشری ندادید.

رسایی در پاسخ زیباکلام گفت: مگر راهپیمایی دیگر جنبش سبز که منجر به آشوب‌گری شد با مجوز وزارت کشور بود، اصلا هیچ درخواستی از طریق نماینده سران فتنه برای اخذ مجوز راهپیمایی به استانداری‌ها ندادند ، وزارت کشور و دستگاه‌های مربوط با نامه‌نگاری در سایت‌های خبری نمی‌توانند اجازه راهپیمایی بدهند در کل اگر واقعا شما پیگیر راهپیمایی در ۲۲ خرداد بودید به عنوان نمایندگی این افراد برای اخذ مجوز قبول می‌کردید حتی شما حاضر به پیوند با چنین افرادی نیستید.

وی افزود: بر طبق قانون اساسی، تجمعات اگر مخل مبانی نظام و دینی نباشد، آزاد است اما سابقه این افراد نشان می دهد نه تنها به قانون اساسی عمل نکردند بلکه «هتاکان روز عاشورا مردم خداجو دانستند»

رسایی به بخش‌های دیگری از اظهارات به دروغ‌های موسوی قبل از انتخابات اشاره کرد و گفت: میرحسین موسوی در تاریخ سوم اردیبشهت‌ماه ۱۳۸۸ در مشهد مقدس تاکید کرد که ولایت فقیه بزرگترین نقش را در انقلاب اسلامی داشته است و اگر در این ۳۰ سال این اصل وجود نداشت به به دوره ستم‌شاهی باز می‌گشتیم. ولایت فقیه ما را در مقابل کودتا و خودمختاری حفظ کرد و من با قبول کردن این اصل وارد انتخابات شدم آقای زیباکلام لطفا صریح بفرمایید که آیا موسوی به ملت ایران واقعیت را گفت.

زیباکلام در پاسخ رسایی گفت: شما و سیستم حکومتی اگر از پشتیبانی کامل مردم بهره می برید چرا به معترضین مجوز راهپیمایی ندادید در حالی که روز ۲۲ خرداد تمام شهر پر از نیروهای گارد، بسیجی و لباس شخصی بود این تناقضات نشانه چیست؟

رسایی به اظهارات صادق‌ زیبا‌کلام پاسخ داد و اظهار داشت: حضور نیروهای امنیتی به دلیل سابقه برخی از هواداران موسوی در تخریب اموال عمومی و سوزاندن مساجد و چادر کشیدن است.

وی بصیرت و صبر را تدبیر مقام معظم رهبری در حوادث سال گذشته دانست و ادامه داد: ۱۷۵ نماینده مجلس به عنوان خاستگاه ملت با ارسال بیانیه خواستار پاسخگویی قوه قضائیه در مورد تاخیر در محاکمه سران فتنه شدند که این درخواست به دلیل بصیرتی که در میان ملت ایجاد گردید که تقلب رمز کودتا و آشوب دانستند

عضو فراکسیون اصول گرایان مجلس گفت: افشاگری علیه سران فتنه بعد از حوادث انتخابات اتفاق افتاد، چهره واقعی آنهارا برای مردم روشن کرد که نمونه تجمعات در روز قدس هوادران موسوی بود که ریزش طرفداران آنها را نشان می‌داد.

صادق زیباکلام دلیل ریزش هواداران موسوی برخورد نظام با آنها و بازداشت هزاران نفر در طول حوادث، مسئله کهریزک و تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی مردم دانست.

زیباکلام در ادامه به سوال رسایی در مورد ملاک بخورد با افراد حال فعلی آن ها است ،اظهار داشت: در نظام‌های مخالفین خود را برکنار می‌کنند ملاک برخورد گذشته و خدمات ان نیست تا زمانی که آنها موافق حکومت هستید در خط قرار دارید و اما انتقاد از سیستم موجب برکناری آن‌ها می‌شود.

رسایی در پایان صحب هایش در پایان مناظره ، صادق زیباکلام را مورد خطاب قرار داد و ادامه داد: جمله ملاک برخورد حال کنونی افراد است از حضرت امام می‌باشد اما از شما هیچ توقعی در مورد تبعیت از امام راحل وجود ندارد چرا که حضرت عالی از رضا شاه تبعیت می کنید.

وی خاطرنشان کرد: اگر ملاک حال فعلی افراد نباشد شما باید شیطان را مقدس بشمارید چرا که شیطان در گذشته جز خواص بوده است.

زیباکلام به جمع‌بندی اظهارات خود پرداخت و تصریح کرد: سوال اساسی بنده در این مناظره این بود که چرا نظام سیاسی کنونی ایران، بزرگان و خواص خود را کنار می گذارد این در حالی است که ما شاهد این اتفاقات در نظام توسعه یافته نیستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: به دلیل اینکه در نظام سیاسی ما حاکمیت قانون و توسعه سیاسی وجود ندارد برخلاف دیگر نظام سیاسی مانند هند، ژاپن و ترکیه با استفاده از ادبیاتی مانند ملاک برخورد باافراد حال کنونی است از حاکمیت قانون جلوگیری کنیم.

دسته‌هادسته‌بندی نشده

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.