هشدار تاریخی عرفات به کلینتون: با اجرای سیاست آمریکا، حماس قدرت می گیرد

یاسر عرفات، بیل کلینتون، اسحق رابین

هنگامی که کلینتون رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، از رهبر فلسطین، مرحوم یاسر عرفات خواست که با طرح موافقت نامه اسلو موافقت کند، ابوعمار (یاسر عرفات) پاسخی به این مضمون داده بود:  اگر کاری را انجام دهم که شما می خواهید، حماس فردا بر سر قدرت خواهد بود.

بدین ترتیب و با فشار زیاد آمریکا، اسراییل و مصر به عرفات و حکومت خودگردان (السلطه الفلسطینه) سرانجام توافق نامه صلح! اسلو در کاخ سفید (۲۰ اوت ۱۹۹۳)امضاء شد . چند سال بعد  حماس ابتدا انتخابات  شهرداری ها و شورای شهر را برد و بعد از فوت عرفات در نوامبر ۲۰۰۴ حماس در یک انتخابات، دولت را از آن خود کرد و بدین سان بود که یک دولت سلفی بنیادگرای اسلامی به واسطه سیاست های آمریکا  در منطقه قدرت گرفت و اراضی اشغالی تحت کنترل فلسطینیان را به کرانه باختری و نوار غزه تفکیک کرد، آن یکی تحت تسلط حکومت خودگردان و محمد عباس، این یکی تحت کنترل حماس و دولت اسماعیل هنییه. با وضعیت جدید قدرت در فلسطین، اسراییل تمام توان خود را به کار برد تا با ناکارآمد کردن دولت حماس و محاصره و حمله به غزه، بین فلسطینیان و مبارزان حماس جدایی بیاندازد که تا کنون موفق نشده است.

البته این اولین بار نیست که به واسطه سیاست های آمریکا یک حکومت بنیادگرا  در کشور های اسلامی سرکار آمده است، نمونه قدیمی تر آن طالبان بود که با چراغ سبز آمریکا و پول عربستان سعودی و مدیریت پاکستانی ها سر کار آمد.

نگاهی به زندگی نامه یاسرعرفات

عرفات جوان

عرفات جوان

با آنکه یاسر عرفات در ۲۴ اوت ۱۹۲۹ در قاهره به دنیا آمد، اما خودش بسیار علاقمند بود که بگوید در قدس متولد شده است. محمد عبد الرحمن عبد الرئوف القدوه که بعدها یاسر عرفات نامیده شد، ششمین فرزند یک پدر تاجر بود که در سال ۱۹۲۷ به قاهره مهاجرت کرد و در محله السکاکینی مسکن گزید. محمد چهارساله بود که مادرش را از دست داد و پدرش او را به قدس گسیل داشت. در آنجا با انقلاب ۱۹۳۶ آشنا شد.

رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین

رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین

در سال ۱۹۳۷ بار دیگر به قاهره بازگشت تا با خانواده اش زندگی کند. پس از آن به دانشکده مهندسی دانشگاه ملک فؤاد (قاهره کنونی) وارد شد و در رشته مهندسی معماری شهری به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۵۱ فارغ التحصیل گردید. پس از آن در یکی از شرکت های مصری مشغول به کار شد. در دوران تحصیل خود بین فارغ التحصیلان فلسطینی که از سوی رسانه های مصری آن زمان بسیار مورد توجه بودند، رابطه برقرار کرد. در کنار ارتش مصر در مقابله با تجاوز سال ۱۹۵۶ مشارکت کرد.

در جمع مبارزان فلسطینی

در جمع مبارزان فلسطینی

یاسر عرفات در سال ۱۹۵۸ به عنوان مهندس به کویت مسافرت کرد. عرفات در همانجا در سال ۱۹۶۵ سازمانی انقلابی به نام فتح تشکیل داد. یاسر با رهبران عرب تماس برقرار کرد تا آن جنبش را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند. وی در این کار موفق شد و اولین دفتر این جنبش را در سال ۱۹۶۵ در الجزایر افتتاح کرد و از طریق آن به فعالیت دیپلماتیک پرداخت.

همراه با مبارزان در کوچه های فلسطین

همراه با مبارزان در  کوچه های فلسطین

یاسر عرفات عملیات خود را در سال ۱۹۶۵ آغاز کرد. پس از جنگ ۱۹۶۷که نظامیان صهیونیست شکست سنگینی به ارتشهای کشورهای عربی وارد ساختند و قدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه را اشغال کردند وی عملیاتهای خود را همچنان ادامه داد. نام یاسر عرفات در سال ۱۹۶۷ پس از آنکه برخی از علمیاتهای فدایی را از سرزمین اردن بر ضد اشغالگران صهیونیست رهبری کرد، بر سر زبانها افتاد.

در سازمان ملل از مردم فلسطین دفاع می کند

در سازمان ملل از  مردم فلسطین دفاع می کند

یاسر عرفات در ۱۳ نوامبر ۱۹۷۴ در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی تاریخی خود را انجام داد و در آن اقدامات تجاوزکارانه صهیونیستها را بر ضد ملت فلسطین بر شمرد. وی در پایان سخنانش تصریح کرد”من در یک دست شاخه زیتون و در دست دیگرم سلاح به همراه دارم و به نزد شما آمده ام و از شما می خواهم که شاخه سبز زیتون را از دستم نگیرید …

در آغوش صدام حسین

در آغوش صدام حسین

صدام و رژیم بعث از دوستان عرفات به شمار مى رفتند. تاآنجاکه حتى عراق برخى واحدهاى خود را به جنگهاى اعراب و اسرائیل اعزام کرد. عرفات در سال ۱۹۹۰ مرتکب خطایی سرنوشت ساز شد و با حمایت از حمله عراق به کویت، حمایت کشورهای عربی را تا حد زیادی از دست داد. بنابراین، عرفات چاره ای جز صلح با اسرائیل از موضع ضعف نداشت.

در ایران با حاج احمد خمینی و ابراهیم یزدی

در ایران با حاج  احمد خمینی و ابراهیم یزدی

یاسر عرفات در سالهای آغزین انقلاب اسلامی در سفری به ایران مورد استقبال شدید مقامات وقت جمهوری اسلامی قرار گرفت. با گذشت سالها و تغییر سیاست جنبش فتح به سازش و مذاکره با اسرائیل، مقامات جمهوری اسلامی به تدریج از این جنبش و رهبر آن فاصله گرفتند.

در مراسم حج

در مراسم حج

دولت عربستان هرگز در جنگ هاى اعراب و اسرائیل شرکت مستقیم نداشتند و دوستى آنها با فلسطینى ها و از جمله عرفات از یک خط مشى محتاطانه پیروى کرده است. سعودیها، سیاست فلسطینى خود را براساس یک اصل تنظیم کرده اند که هنوز نیز به آن وفادارند و آن «ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینى به پایتختى قدس است».

صلح با اسرائیل؛ گناه نابخشودنی

صلح با اسرائیل؛ گناه  نابخشودنی

توافق اسلو که بین یاسر عرفات و اسحق رابین نخست وزیر مقتول اسرائیل درحضور کلینتون و در سال ۱۹۹۳ امضا شد، روشن کرد که یاسر عرفات حاضر به شرکت در روند مذاکرات و راه حل سیاسی است. او به غزه بازگشت و حکومت خودمختار فلسطین را بنیاد گذاشت و در فوریه ١٩٩۶ در یک انتخابات عمومی به ریاست آن انتخاب شد.

سالهای پایانی زندگی عرفات

سالهای پایانی زندگی عرفات

گرچه مدیریت عرفات بر تشکیلات حکومتی و امنیتی فلسطین به سختی و اغلب بدرستی، مورد انتقاد واقع شده، اما این ریاست، او را از هدف اصلی اش، یعنی خروج ارتش اسرائیل از سرزمین های اشغال شده، منحرف نساخت. او در طول سال ها، تلاش کرد که در میان بدخواهی های اسرائیل (ادامهء مستعمره سازی، به تأخیردراجرای پیمان های عقب نشینی و غیره ) و خشم فزاینده خلق خود ( که رشد قوی جنبش حماس واکنشی بر آن است) امور را به پیش ببرد.

همراه با همسرش سها

همراه با همسرش سها

یاسر عرفات که پرچمدار آرمان فلسطینی ها بود در سال ۱۹۹۱ با ازدواج با سها تاویل، از یک خانواده برجسته مسیحی فلسطینی، جهان را به حیرت افکند. ازدواج عرفات با زنی که نصف عمر شوهرش را دارد، ۱۵ ماه مخفی مانده بود. سها در خانه، فعالیتهای بشردوستانه بویژه برای کودکان معلول انجام می داد تا اینکه نخستین بار در مراسم امضای معاهده صلح اسلو در سال ۱۹۹۳ در کنار همسرش در مقابل دید همگان ظاهر شد.

مرگ عرفات بر اثر مسمومیت!

مرگ عرفات بر اثر مسمومیت!

در سال ۲۰۰۱ و در پی اقدامات مبارزان فلسطینی، دولت شارون عرفات را بیش از پیش در مقر فرماندهی اش در رام الله محصور و منزوی ساخت. عرفات در این مدت اجازه نداشت از مقر خود در رام الله خارج شود و حصر او تا زمان انتقالش به بیمارستانی در فرانسه ادامه داشت. وی دوازده روز پس از خروج از رام الله در همین بیمارستان درگذشت. در مورد مرگ عرفات شایعات بسیاری منتشر شد. پزشک مخصوص عرفات عنوان کرد که وی بر اثر تزریق ویروس ایدز جان باخته؛ اما بعدها با تغییر عقیده اش گفت که مرگ عرفات به خاطر مسمومیت بوده است.

تشییع جنازه عرفات

تشییع جنازه عرفات

جنازه عرفات از پاریس ابتدا به قاهره پایتخت مصر منتقل شد. پیکر عرفات پس از تشییع در قاهره به رام الله، در کرانه باختری منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد. هرچند عرفات خود خواسته بود که در مسجدالاقصی به خاک سپرده شود اما با مخالفت دولت اسرائیل جسد وی در خاکی که از اطراف مسجد الاقصی در بیت المقدس آورده شده بود به خاک سپرده شد.

سها در سوگ همسر مبارزش

سها در سوگ همسر مبارزش

تمام مردم فلسطین سوکوار مرگ رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین بودند. با انتشار خبر درگذشت یاسر عرفات در سراسر سرزمینهای فلسطینی چهل روز عزای عمومی اعلام شد، مدارس تعطیل شد و پرچمهای فلسطین در کرانه باختری به حالت نیمه افراشته درآمد.

دسته‌هادسته‌بندی نشده