نگاهی به پرونده انتخابات عراق: ۲ ناکامی برای ایالات متحده در یک سال

صادق حسینی: { بازتاب ها: سایت آینده، روزنامه فرهیختگان} زیسرانجام با گذشت نزدیک به هفت ماه از ۱۶ اسفندماه ۱۳۸۸ ، زمان برگزاری انتخابات مجلس عراق، عصر جمعه ۹ مهرماه ۱۳۸۹ دکتری نوری المالکی برای پست نخست وزیری با اکثریت آرا به عنوان نامزد ائتلاف فراگیر اتحاد ملی (التحالف الوطنی) معرفی شد. نگاهی به سابقه یک ساله رایزنی ها و فشارهای سیاسی مقامات آمریکایی در عراق می تواند برداشت واقع تری از میزان نفوذ و توفیق آنها ارایه کند.

بررسی اخبار رسمی و غیر محرمانه منتشر شده از رسانه ها در خصوص سفر مقامات عالی رتبه سیاسی و امنیتی آمریکا به عراق و همین طور بازدیدهای متقابل مقامات عراقی از آمریکا، نشان می دهد که ایالات متحده پیش از برگزاری انتخابات به دنبال تغییر قانون جدید انتخابات به ویژه عملکرد «هیات دادخواهی و عدالت» و  حضور گستره چهره های بعثی بود.

در راه رسیدن به این هدف، آمریکا از هیچ تلاشی مضایقه نکرد و باراک حسن اوباما رییس جمهور ایالات متحده ماموریتی ویژه را به معاون اول خود جوزف بایدن داد تا بلکه بتواند راه بازگشت اعضای حزب بعث به انتخابات را هموار کند. بر این اساس بایدن بارها تلفنی با مقامات عالی رتبه عراقی مذاکره کرد و با انجام سفرهای پی در پی تلاش کرد عراقی ها از قانون خود چشم پوشی کنند.

معاون اول اوباما در حالی که نتوانست در مذاکره با عراقی ها  تایید فهرست ۵۰۰ نفره بعثیون را بگیرد در آخر تنها به تایید صالح مطلک راضی شد! اما هیات دادخواهی و عدالت این بار نیز توجهی به درخواست های جوزف بایدن نکرد تا اولین ناکامی سیاسی در پرونده عراق برای باراک اوباما شکل بگیرد.

از سوی دیگر هدف بعدی ایالات متحده بعد از انتخابات عراق، تشکیل دولتی همراه با سیاست های خود تحت ریاست ائتلاف العراقیه بود. آمریکا و متحدانش در این بخش نیز برغم ارایه طرح های متنوع ، افزایش فشارهای سیاسی، صرف هزینه های مالی و انجام پرداخت های کلان، نتوانستند توفیقی به دست آورند و در نهایت این  تحالف وطنی (اتحاد ملی متشکل از احزاب شیعی) بود که به عنوان ائتلاف اکثریت، نخست وزیر را معرفی کرد.

معرفی نوری مالکی به عنوان نامزد نهایی نخست وزیری عراق از سوی اتحاد ملی، دومین ناکامی سیاسی برای آمریکا را در کمتر از یک سال به ارمغان آورد.

نگاهی به سفرها و مذاکرات رسمی مقامات آمریکایی و عراقی از مهر ۸۸ تا مهر ۸۹


۲ آبان ۱۳۸۸: سفر سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل

بر اساس گزارش منابع رسانه‌ای موضوع انتخابات (۲۰۱۰) مجلس عراق ، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث  رایس در دیدار با مقامات عراقی از جمله “نوری المالکی ” نخست‌وزیر و “جلال طالبانی ” رئیس‌جمهور عراق در بغداد بود.

۸ آذر ۱۳۸۸: مذاکرات جوزف بایدن معاون رییس جمهور آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد: « “جوزف بایدن ” امروز با مسئولان بلندپایه عراقی با هدف تشویق آنها به ادامه تلاش مشترک برای یافتن راه حلی در راستای خروج از بن‌بست انتخاباتی جاری (قانون جدید انتخابات عراق)  گفت‌وگو کرد.

“کریستوفر هیل ” سفیر آمریکا در عراق (۲۰۰۹) رایزنی‌های سخت و فشرده ای با نمایندگان و روسای فراکسیون‌ها برای توافق درباره تغییر قانون جدید انتخابات عراق و تصویب آن داشت و حتی یکبار در جمع نمایندگان عراق در پارلمان حضور یافت. در نهایت قانون جدید انتخابات بدون توجه به خواست های آمریکا به اتفاق آرای در مجلس عراق تصویت شد.

۱۸ آذر ۱۳۸۸: دیدارهای محرمانه مقامات آمریکایی و بعثی‌ها در عراق

روزنامه “البینه الجدیده ” چاپ عراق نوشت: یک منبع آگاه عراقی از دیدارهای محرمانه تعدادی از مقامات واشنگتن با سران حزب بعث [شاخه عزت الدوری معاون دیکتاتور سابق عراق ] به منظور متقاعد کردن آنها برای شرکت در انتخابات‌ آتی عراق خبر داد.

منبع آگاه عراقی افزود: دولت آمریکا از رقابت نامزدهای بعثی در انتخابات آتی استقبال می‌کند زیرا معتقد است که بعثی‌ها قادر خواهند بود نزدیک به ۲۵ کرسی پارلمانی را به خود اختصاص دهند.

۱۹ آذر ۱۳۸۸: سفر وزیر دفاع آمریکا به بغداد و اربیل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، “رابرت گیتس ” در دیداری غیرمترقبه و پس از دیدار از افغانستان وارد بغداد شد.

رابرت گیتس با “جلال الطالبانی ” رئیس جمهور عراق دیدار کرد که در این دیدار عادل عبدالمهدی و ‌طارق الهاشمی دو معاون رئیس جمهور، برهم احمد صالح نخست وزیر منطقه آینده کردستان عراق، ‌عبدالقادر العبیدی وزیر دفاع عراق و دیگر مسئولان حضور داشتند. وی سپس با “نوری مالکی ” نخست وزیر عراق دیدار کرد. گیتس در سفر به اربیل با “مسعود بارزانی ” رئیس منطقه کردستان، “کوسرت رسول علی ” جانشین وی و “نیچروان بارزانی ” نخست وزیر این منطقه دیدار و درباره ضرورت همگرایی میان سران این منطقه و دولت ائتلافی عراق گفتگو کرد.

۲۶ دی ۱۳۸۸: رایزنی “عادل عبدالمهدی ” با مقامات آمریکایی در واشنگتن

به گزارش روزنامه عراقی “الصباح “، دکتر “عادل عبدالمهدی ” معاون رئیس جمهور عراق و عضو بلندپایه مجلس اعلی اسلامی عراق در سفر به واشنگتن، با “باراک اوباما ” رئیس جمهور، “جوزف بایدن ” معاون و “رابرت گیتس ” وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. عبدالمهدی در این دیدار درباره پرونده‌های انتخابات و توافقنامه‌های امنیتی و حمایت اقتصادی از عراق با مقامات آمریکایی رایزنی کرد.

۲۸ دی ۱۳۸۸: مذاکره تلفنی بایدن و طالبانی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه عراقی “الصباح “، “جو بایدن “، معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با “جلال طالبانی “، رئیس جمهور و “ایاد السامرائی “، رئیس پارلمان عراق درباره توسعه مناسبات دو جانبه و تحولات اوضاع عراق بحث و تبادل‌نظر کردند.

بایدن از اقدام هیئت “دادخواهی و عدالت ” برای ممانعت از حضور بعثی‌ها ابراز نارضایتی کرد و پیشنهاد داد که این روند پس از انتخابات انجام شود، نه قبل از آن!، به این شیوه که نمایندگان از حزب بعث اعلام برائت و همه جنایت‌های پیشین این حزب را محکوم کنند.

سامرائی نیز تاکید کرد که هیئت دادخواهی و عدالت یک هیئت مستقل است که جز از طریق قانونی نمی‌توان در کار آن مداخله کرد.

رئیس پارلمان پیش از این نیز با “کریستوفر هیل “، سفیر آمریکا در عراق دیدار کرد و دو طرف درباره تصمیم اخیر هیئت دادخواهی و عدالت، گفت‌وگو کردند.

۲۹ دی ۱۳۸۸: طارق الهاشمی و مسعود بارزانی به آمریکا می‌روند

معاون رئیس جمهور عراق و رئیس منطقه کردستان در ماه جاری میلادی بنا به دعوت رسمی مقامات آمریکایی روانه “واشنگتن ” خواهند شد.

۳ بهمن ۱۳۸۸:  معاون اوباما مقابله با “بعثی‌زدایی ” را با حضور در بغداد دنبال می‌کند

به گزارش “الجزیره “، “جو بایدن ” معاون رئیس جمهور آمریکا پس از محرومیت تعداد زیادی از عناصر بعث از انتخابات عراق، عصر دیروز وارد بغداد شد تا این موضوع را بررسی و مشکل موجود را حل‌وفصل کند. بر اساس این گزارش انتظار می‌رود که بایدن با “نوری المالکی ” نخست‌وزیر عراق دیدار و با وی درباره محرومیت بیش از ۵۰۰ نامزد از انتخابات آتی عراق به ویژه صالح المطلک یکی از سر لیست های ائتلاف العراقیه رایزنی کند.

۱۶ اسفند۱۳۸۸: برگزاری دومین انتخابات مجلس عراق (۷ مارس ۲۰۱۰)

۱۵ خرداد ۱۳۸۹: هیئت کنگره آمریکا وارد کردستان عراق شد

هیئت کنگره آمریکا در بدو ورود خود از طرف “برهم صالح ” نخست وزیر حکومت منطقه‌ کردستان عراق مورد استقبال قرار گرفت.

۲۶ خرداد۱۳۸۹: سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا

“جفری فلتمن” معاون وزیر امور خارجه آمریکا به عراق سفر کرد.

۱۲ تیر۱۳۸۹: سفر جو بایدن به عراق

به گزارش خبرگزاری فرانسه، “جو بایدن” معاون اول “باراک اوباما” امروز شنبه در برنامه ای از پیش تعیین نشده وارد عراق شد.

جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق، طارق الهاشمی معاون وی، نوری المالکی نخست وزیر، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه، حسین الشهرستانی وزیر نفت، ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق و سید عمار حکیم از جمله شخصیتهای مهمی هستند که بایدن با آنها دیدار کرده است.

منابع عراقی، سفر بایدن را در چارچوب تلاشهای گسترده آمریکا برای به قدرت رساندن ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه قلمداد کرده اند.

۱۱ شهریور ۱۳۸۹: سفر باید به اقلیم کردستان عراق

معاون رئیس جمهوری آمریکا شب به دیدار مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان رفت. تشکیل دولت جدید عراق و اوضاع این کشور پس از عقب نشینی نیروهای رزمی آمریکا مهمترین محورهای مذاکرات بایدن با بارزانی اعلام شده است.

۱۱ شهریور ۱۳۸۹: سفر گیتس به عراق

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که ماموریت جنگی نیروهای آمریکایی درعراق روز گذشته به پایان رسید رابرت گیتس صبح امروز سرزده وارد بغداد شد.

دسته‌هادسته‌بندی نشده