گزارش تصویری: ابد والله ما ننسا حسینا: عزاداری عراقی های مقیم تهران

چند سالی است بامداد و سحر عاشورا را همراه با شیعیان عراقی در دولت آباد ( شمال شرقی شهر ری) بوده ام. این عکس ها را شب عاشورای سال ۱۳۹۰ در حسینیه أمیرالمؤمنین (ع)-طهران دوله آباد گرفتم.
عکس: صادق حسینی، عکس ها را با اندازه بزرگ ببینید
منتشر شده در تابناک   دوربین دات نت   وب گردی ۲۰:۳۰

چند حاشیه
سینه زنی و عزاداری شب عاشورا:  برنامه ی مردانه ای است که معمولا از ساعت ۱ بامداد با سخنرانی شروع می شود و بعد از سینه زنی، واحد و شور، حدود ۵ صبح خاتمه می یابد.
هدیه: وقتی مداح اشعار را می خواد، مردم هدایای نقدی خود را از طریق ناظمین جلسه به فردی که روی منبر نشسته می دهند. هر فرد بسته به توانش از ۵ و ۱۰ هزارتومان تا چندین میلیون همان جا هدیه می دهد. امسال شاهد بودم که حداقل ۳۰ میلیون تومان و همچنین چند میلیون دینار جمع شد.
نظم و ترتیب: از جمله ویژگی های عزاداری عراقی ها، نظم و ترتیب هیات است.
نام بردن از شاعر: در هنگام خواندن قصاید و اشعارِ سینه زنی، مداح نام شاعر را می گوید و حاضرین با گفتن «احسنت» از شاعر تشکر می کنند. در ایران چنین رسمی، مرسوم نیست.
نور: سینه زنی و عزاداری با نور روشن انجام می شود و بر خلاف هیات های ایرانی که عزاداری و سینه زنی در تاریکی است.
پذیرایی: در هنگامه سینه زنی، سقا با پارچ لیوان عزاداران را سیراب می کند و با خاتمه برنامه ابتدا سینی های چایی عربی از آبدارخانه وارد حسینیه می شود و  بعد کسانی که نذر دارند نذورات خود را شامل انواع ساندویج (لقمه های نان و کباب، کالباس، کوکو و …) کیک، آب میوه، عدسی، شله زرد، آش به عزاداران می دهند.
سیگار: با خاتمه مراسم، عزادارن در همان گوشه های حسینیه سیگارهای خود را روشن می کنند.

 

دسته‌هادسته‌بندی نشده