واکنش های دیر و بی فایده به رفتارهای اشتباه

جناب آقای شیخ محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واکنش بسیار تندی به پیام تسلیت محمود احمدی نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوز و رفتارش در کاراکاس نشان داد و گفت: به یقین تعبیر «شهید» خلاف بوده و با فرهنگ اسلامی نمی‌خواند؛ این تعبیر بدون دلیل صورت گرفته و پس از آن هم مسخره بازی‌هایی در مراسم درگذشت انجام شد.
عضو شورای نگهبان و رییس اسبق قوه قضاییه در حالی که درخواست ملاقات نماینده دولت را رد کرد در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: من کاری به شرع، حلال و حرام و جایز و غیر جایز بودن آن ندارم که آن فرد پیرزن است؛ این توجیهات را کاری ندارم، اما عزت یک رئیس جمهور را باید حفظ کرد.شما رئیس جمهور یک کشور اسلامی هستید، دست زدن و بغل کردن در یک مراسم رسمی چه معنایی دارد؟ این وضع بسیار بدی است.
چند سال پیش همراه با یکی از دوستان برای یک مصاحبه پیش شیخ مهدی کروبی رفته بودیم. شیخ با همان ادبیات همیشگی اش گله داشت و می گفت این چه وضعی است، رییس دولت در یک سفر خارجی رسمی می گوید آمریکایی ها می خواهند امام زمان (عج) را ترور کنند. این یعنی چه؟ یعنی فردای ظهور حضرت حجت آمریکایی ها آن جا را بمباران اتمی می کنند؟ چرا باید یک نفر، یک مقام مسئول با این ادبیات سخیف در باره مفاهیم، ارزش ها و باورهای شیعی حرف بزند و هیچ یک از آقایان کوچکترین انتقادی را از او نکنند. نباید بیان این حرف ها و این گونه رفتارها در کشور عادی و معمول شود. چرا بزرگان پاسخ این ادعاها و حرف های بی پایه اساس را نمی دهند.
با وجود این که نزدیکی فکری و سیاسی با جناب شیخ مهدی کروبی ندارم اما حرف اش بسیار درست است. همین روحیه نادیده گرفتن است که امروز چنین مشکلات جدی و اساسی را پیش روی زندگی روزمره و توسعه و پیشرفت کشور قرار داده است.
مردم از شیوخ و زعمای دینی انتظار دارند برای اعتقادشان همیشه هوشیار باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. به عبارت ساده تر کسانی که تنها خود را دارای صلاحیت برای سرنوشت مردم و صالح گزین می دانند نباید توجیه گر اشتباهات نباشند و می بایست از همان اولین خطا جلوی خطاکار را بگیرند که اگر گرفته بودند وضع چنین نبود.
تعجب آور است که جناب آقای شیخ محمد یزدی که عمری را در نظام مسئولیت داشته اند به یک باره و در شش ماه پایانی عمر دولت به «کارهای نامناسب» که « در شأن یک رئیس جمهور کشور اسلامی» نیست توجه نشان داده اند.
امروز که محمود احمدی نژاد سیبل زنده ی انتقادات به حق و به ناحق همه جریان های اصولگراست و ستاره ی بخت اش رو به افول است، مردم واکنش ها و انتقادات به رفتارهای خلاف عرف رسمی اش را چیزی جز «درد وطن» و «درد ملت» می دانند.

دسته‌هادسته‌بندی نشده