نقدی به تجلیل شتاب زده از مرد خندان کابینه

سید صادق حسینی روزنامه نگار{منتشر شده در انصاف نیوز}: در دولت تدبیر و امید که تدبیر دیپلماسی یکی از الویت های اساسی کار است، محمد جواد ظریف مورد توجه ترین چهره است. او که با دفاع و نطق جانانه اش در مجلس توجه بسیاری که را که نمی شناختندش به خود جلب کرد با هوشمندی و بهره گیری از فرصت های رسانه های رسمی، غیر رسمی و اجتماعی توانست سطح خویش را بالاتر از سایر اعضای کابینه ببرد و با ظرافت افکار عمومی را با خود همراه  کند و دیگر اعضای کابینه را وا دارد تا عضو شبکه های اجتماعی شوند.

دیپلمات های ایرانی و در راس آن ها محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که حالا با تدبیر رییس جمهور روحانی مسئول اصلی مذاکرات پرونده هسته ای است، با پشتیبانی بالای مردمی و حمایت مقام معظم رهبری که فرمودند: «هیچ کس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازشکار بداند، این‌ها بچه‌های خود ما و بچه‌های انقلابند. یک مأموریت سختی ‌بر عهده دارند و هیچ کس نباید مأموری را که مشغول کاری است تضعیف کند»  کار خود را با جدیت و البته با چالش شروع کردند.

با گذشت نزدیک به ۱۲۰ روز از آغاز به کار محمدجواد ظریف که در حسن نظر، اخلاص عمل و انقلابی بودنش شکی نیست، وی در نهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت و اقتصاد ایران حضور یافت تا از او به عنوان «قهرمان دیپلماسی ایران» تجلیل شود. در این مراسم که با حضور گسترده چهره های دولتی و نزدیکان رییس جمهور برگزار شد استاندار جدید تهران سید حسین هاشمی حمایل «قهرمان ملی دیپلماسی»  بر گردن ظریف انداخت و با دست چپش دست راستش او را بالابرد که یعنی او پیروز است.

البته نفس تجلیل از خادمان ملک و ملت امری پسندیده است اما چنین تجلیل شتابزده و عجولانه ای در حالی که هنوز در آغاز دورتازه ای از مذاکرات هسته ای قرارداریم و همان طور که خود رییس جمهور و وزیر امور خارجه بارها تاکید کرده اند که «راه دشوار، پرچالش و سختی» باید پیموده شود و بیانیه ژنو در فراز و فرود و تلاطم است، اقدامی پسندیده نیست.

از محمد جواد ظریف که پیش تر پیشرفت های دور اول مذاکرات را به «معجزه» تشبیه کرده بود انتظار می رفت که با احترام به دعوت کنندگان از حضور در این مراسم اجتناب می کرد یا آن را به بعد از مدت زمان شش ماهه بیانیه ژنو و اتمام گفت و گوهای جامع ایران با قدرت های جهانی موکول می کرد. اگر همین ابتدای کار دولت تدبیر و امید دقت نظر صورت نگیرد و تذکرات لازم به مدیران دولتی داده نشود دور نیست که دوباره خاطرات دولت قبل با طعم اعتدال زنده شود؛ خاطراتی مانند دیدن هاله ی نور، مدیریت امام زمان در هدفمندی یارانه ها و …

دسته‌هادسته‌بندی نشده