احیاء جنبش امل و انزوای آل سعود

 

اول. ایام دهه اول فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد.

اول و نیم. سال روز آزاد سازی غرور انگیز خرمشهر، گرامی باد. چه گل هایی دادیم و چه عزتی به دست آوردیم وقتی به تنهایی در مقابل دنیا می جنگیدیم.
ویژه نامه خرمشهر    نماهنگ ممد نبودی    درباره شهید محمد جهان آرا فیلم ممد نبودی گزارش تصویری فیلم

اول و هفتاد و پنج. سال روز دوم خرداد هم مبارک. ان شآئ الله به حجم عقلای قوم افزوده شود. راستی اخیراً شنیدم که آقا خاتمی گفته است انتخابات بعدی ریاست جمهوری را فراموش کنید، چیزی از آن یافت نمی شود. نشان می دهد که عقلای قوم، عاقل تر شده اند و فهمیده اند تا وضعیت سیاسی و نظارتی همین است، اتفاقی نمی افتد.


شرح عکس: میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است

دوم. حوادث اخیر لبنان، مملو از نکات آموزنده بود و شاید بیش از هر چیز زنده کننده تعاملات بین حزبی و گروهی در لبنان.  معتقدم این حوادث باعث پوست اندازی جنبش امل (به رهبری نبیه بری) بود. جنبش امل که بعد از حوادث سال های دهه ۱۳۶۰ بیشتر نقش سیاسی و حاشیه ای گرفته بود در این حوادث توانست با همکاری نزدیک به حزب الله جایگاه خود را در میان نیروهای سیاسی تقویت کند. هرچند که واقعیت این است اکثر مدیران شیعی لبنان از آنها هستند اما با این حال و در چندسال اخیر همیشه نقش تکمیل کننده و حامی و بازوی سیاسی حزب الله بودند. امیدوارم که این اتحاد پایدار بماند.
پیوند مرتبط: استراتژی بازدارنده حزب‌الله در جنگ بیروت، علی منتظری توافق نامه دوحه

دوم و نیم.  باز حوداث لبنان نشان داد که جایگاه و قدرت سیاسی عربستان در حال افول است و کماکان مسیرهای اشتباهی را دنبال می کنند. از جانبداری و حمایت موالاه در ازبین بردن مقاومت تا گفت و گوهای بندر با اسراییلی ها و بدوبیراه گفتن های مکرر فیصل به ایران نشان می دهد که عربستان هنوز واقعیت های جدید منطقه را درک نکرده است. هنوز نفهمیده است که حضور شیعیان، واقعیت است. دولت شیعی عراق واقعیت است. حزب الله لبنان واقعیت است. این تحرکات نشان داد که برای اعراب بادیه نشین، کماکان ایران تهدید اول است نه اسراییل! و این یعنی ایران تهدید دنیای اسلام است  و نه اسراییل! بر این اساس است که حمایت مالی نظامی از گروه های ارهابی در عراق و دامن زدن به اختلافات قومی را به شدت دنبال می کند و از هیچ کوششی برای از بین بردن حزب الله مضایقه نمی کند.
حضور پررنگ قطر در ماجرای لبنان و دیپلماسی فعالش زنگ خطری است جدی برای آل سعود.

سوم. داستان تغییرات در دولت، داستان ادامه داری است که بیشتر شبیه موش و گربه بازی است تا تدبیر امور که اصولا قرار نبوده چنین باشد. داستان لج بازی های کودکانه با وزرا و ترجیح دادن حرف سایرین نسبت به آنها. بعد از رفتن/عزل دانش جعفری که حالا مثل بچه های تازه به زبان آمده، وقایع می گوید، تا عزل پورمحمدی که از حداقل یکسال پیش می خواست به استعفا بکشاندش و نداد، همه و همه نشان داد که اصولا هیات دولت اصولا و عمیقا هیچ کاره اند و همه چیز به احمدی نژاد بر می گردد. خدا به حال مسکن رحم کند که گفت: خودم پیگیر وضعیت مسکن هستم. راستی آقای دانش جعفری آن موقع که بر سر قدرت بودی، زبانت کجا بود؟
گزارش تصویری از تودیع پورمحمدی: تابناک

چهارم. انسان، به ذات مجمع الاضداد است و جولانگاه همه نوع اندیشه ای. گاهی فکر می کنم که زندگی و روابط انسانی در ۱۰ قرن پیشتر هم آیا به پیچیدگی امروز بود. اصلا چرا انسان معاصر میل به پیچیدگی دارد و چرا روابط و عواطف انسانی را چنین می بیند؟ چقدر مدرنیته و فناوری در این پیچیدگی نقش دارد؟

پنجم. کتاب « جستارهایی درباره ی تئوری توطئه در ایران » را اخیرا مطالعه کردم. کتاب فوق العاده جالبی است.

پیوند: ویژه نامه ملاصدرا ، تبیان

دسته‌هادسته‌بندی نشده

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.