رسانه های پیشرو، رسانه های مکمل

سید صادق حسینی؛ روزنامه نگار / منشر شده در همشهری تماشاگر/ در کسری از ثانیه خبر قهرمانی در المپیک یا مسابقه ای منتشر می شود و بعد از دقیقه ای هزاران نظر (comment) پیرامون آن به دست صاحبان رسانه می رسد که شاید برای یک روزنامه نگار هیجان انگیزتر از خود قهرمانی باشد.

با ورود اینترنت به عرصه رسانه، تحولاتی شگرف با سرعتی فزون به وقوع پیوست که تعاملی شدن بیش از پیش  یکی از آن ها است. در کنار ویژگی تعاملی رسانه های الکترونیکی، قابلیت ارایه پیام با ابزارهای متفاوت صوتی، تصویری(چندرسانه ای) در یک رسانه، دریایی از خلاقیت را برای روزنامه نگاران به همراه داشت.

با مطرح شدن اینترنت به عنوان یک رسانه، تعداد زیادی سایت و وبلاگ ورزشی آغاز به کار کردند و این افزایش رسانه های الکترونیک در حالی صورت گرفت که در کشورهای در حال توسعه در کنار مسائل مالی، مشکل دسترسی  به اینترنت (بستر ارتباطی و قوانین دست وپاگیر دولت ها) که ارمغانش محدود شدن دایره مخاطبان است، بزرگترین چالش همیشگی  آنان بوده و هست.

تعامل رسانه ها و اینترنت

نسل اول همراهی اینترنت و رسانه ها با ارایه نسخه های الکترونیکی در قالب های PDF (مطبوعات) و HTML(رادیو، تلویزیون و مطبوعات) سپری شد.

افزایش قابلیت های رسانه ای اینترنت و تنوع ذائقه مخاطب، رسانه ها را بر آن داشت برای تثبت جایگاه خود در بازار جذب مخاطب، در کنار انتشار نسخه الکترونیکی، تحریریه ای مجزا برای سایت خود تشکیل دهند  تا علاوه بر محتوای تولید شده قبلی، محتوایی در قالب های جدید و چندرسانه ای نیز تولید و منتشر کنند که از آن می توان به نسل دوم همراهی رسانه و اینترنت یاد کرد.

حتما خوانندگان محترم، در هنگام مطالعه مطبوعات بسیار دیده اند که روزنامه نگار مخاطب را برای جزییات و عکس های بیشتر به یک آدرس اینترنتی راهنمایی کرده و یا برای نظرسنجی پیرامون مطلبی درخواست شده است که عددی را به یک شماره sms کرده یا در سایت نظر خود را ثبت کنند. همین طور در مشاهده شبکه ها تلویزیون و گوش دادن  رادیو  بارها شنیده اید که اطلاعات بیشتر در سایت رسانه آمده است.

این مثال ها نشان می دهد که رسانه های تا چه حد، در نقش مکمل یکدیگر ظاهر می شوند. نسخه مکتوب، محدودیت دسترسی به اینترنت را مرتفع می کند و سایت، محدودیت زمان و مکان، ابزار، صوت، تصویر و چاپ را برای مطبوعات از بین می برد.  جالب است که در برخی از روزنامه های مهم بین المللی و داخلی، در کنار شمارگان چاپی، تعداد بازدیدهای سایت در شبانه روز گذشته نیز منتشر می شود.

در کنار این محدودیت زدایی و تکمیل چرخه رسانه، مهمترین دستاورد پیوستگی رسانه ها با اینترنت «تقویت ویژگی تعاملی» آنها است. به نظر می رسد وجود رسانه های مکملی که از ظرفیت هایشان برای یک ارتباط تعاملی نهایت استفاده می شود، مهمترین وی‍ژگی رسانه های پیشرو می باشد.

برخی از رسانه های مکمل در ایران

صاحب امتیاز رسانه ها
صداو سیما شبکه های رادیو تلویزیونی، سایت صداوسیما، روزنامه جام جم و نشریات سروش، سایت جام جم آنلاین
شهرداری تهران مطبوعات همشهری و سایت های همشهری آنلاین و ضمائم
خبرگزاری جمهوری اسلامی روزنامه ایران، سایت خبرگزاری، سایت شبکه ایران
بخش خصوصی روزنامه های خبر و خبر ورزشی و سایت خبرآنلاین
سازمان تبلیغات اسلامی سایت خبرگزاری مهر، روزنامه تهران امروز و تهران تایمز

دسته‌هادسته‌بندی نشده