رسانه های پیشرو، رسانه های مکمل

سيد صادق حسيني؛ روزنامه نگار / منشر شده در همشهري تماشاگر/ در كسري از ثانيه خبر قهرماني در المپيك يا مسابقه اي منتشر مي شود و بعد از دقيقه اي هزاران نظر (comment) پيرامون آن به دست صاحبان رسانه مي رسد كه شايد براي يك روزنامه نگار هيجان انگيزتر از خود قهرماني باشد.

با ورود اينترنت به عرصه رسانه، تحولاتي شگرف با سرعتي فزون به وقوع پيوست كه تعاملي شدن بيش از پيش  يكي از آن ها است. در كنار ويژگي تعاملي رسانه هاي الكترونيكي، قابليت ارايه پيام با ابزارهاي متفاوت صوتي، تصويري(چندرسانه اي) در يك رسانه، دريايي از خلاقيت را براي روزنامه نگاران به همراه داشت.

با مطرح شدن اينترنت به عنوان يك رسانه، تعداد زيادي سايت و وبلاگ ورزشي آغاز به كار كردند و اين افزايش رسانه هاي الكترونيك در حالي صورت گرفت كه در كشورهاي در حال توسعه در كنار مسائل مالي، مشكل دسترسي  به اينترنت (بستر ارتباطي و قوانين دست وپاگير دولت ها) كه ارمغانش محدود شدن دايره مخاطبان است، بزرگترين چالش هميشگي  آنان بوده و هست.

تعامل رسانه ها و اينترنت

نسل اول همراهي اينترنت و رسانه ها با ارايه نسخه هاي الكترونيكي در قالب هاي PDF (مطبوعات) و HTML(راديو، تلويزيون و مطبوعات) سپري شد.

افزايش قابليت هاي رسانه اي اينترنت و تنوع ذائقه مخاطب، رسانه ها را بر آن داشت براي تثبت جايگاه خود در بازار جذب مخاطب، در كنار انتشار نسخه الكترونيكي، تحريريه اي مجزا براي سايت خود تشكيل دهند  تا علاوه بر محتواي توليد شده قبلي، محتوايي در قالب هاي جديد و چندرسانه اي نيز توليد و منتشر كنند كه از آن مي توان به نسل دوم همراهي رسانه و اينترنت ياد كرد.

حتما خوانندگان محترم، در هنگام مطالعه مطبوعات بسيار ديده اند كه روزنامه نگار مخاطب را براي جزييات و عكس هاي بيشتر به يك آدرس اينترنتي راهنمايي كرده و يا براي نظرسنجي پيرامون مطلبي درخواست شده است كه عددي را به يك شماره sms كرده يا در سايت نظر خود را ثبت كنند. همين طور در مشاهده شبكه ها تلويزيون و گوش دادن  راديو  بارها شنيده ايد كه اطلاعات بيشتر در سايت رسانه آمده است.

اين مثال ها نشان مي دهد كه رسانه هاي تا چه حد، در نقش مكمل يكديگر ظاهر مي شوند. نسخه مكتوب، محدوديت دسترسي به اينترنت را مرتفع مي كند و سايت، محدوديت زمان و مكان، ابزار، صوت، تصوير و چاپ را براي مطبوعات از بين مي برد.  جالب است كه در برخي از روزنامه هاي مهم بين المللي و داخلي، در كنار شمارگان چاپي، تعداد بازديدهاي سايت در شبانه روز گذشته نيز منتشر مي شود.

در كنار اين محدوديت زدايي و تكميل چرخه رسانه، مهمترين دستاورد پيوستگي رسانه ها با اينترنت «تقويت ويژگي تعاملي» آنها است. به نظر مي رسد وجود رسانه هاي مكملي كه از ظرفيت هايشان براي يك ارتباط تعاملي نهايت استفاده مي شود، مهمترين وي‍ژگي رسانه هاي پيشرو مي باشد.

برخي از رسانه هاي مكمل در ايران

صاحب امتياز رسانه ها
صداو سيما شبكه هاي راديو تلويزيوني، سايت صداوسيما، روزنامه جام جم و نشريات سروش، سايت جام جم آنلاين
شهرداري تهران مطبوعات همشهري و سايت هاي همشهري آنلاين و ضمائم
خبرگزاري جمهوري اسلامي روزنامه ايران، سايت خبرگزاري، سايت شبكه ايران
بخش خصوصي روزنامه هاي خبر و خبر ورزشي و سايت خبرآنلاين
سازمان تبليغات اسلامي سايت خبرگزاري مهر، روزنامه تهران امروز و تهران تايمز

دسته‌هادسته‌بندی نشده