از کاخ شاه تا زندان اوین

Des Palasis du Chah Aux prisons de la revolution

احسان نراقی  ترجمه: سعید آذری
Ehsan Naraghi, Paris, Balland, 1991
انتشارات: موسسه خدمات فرهنگی رسا   چاپ دوم:   ۱۳۷۳

نسخه الکترونیکی کتاب از کاخ شاه تا زندان اوین           چند کتاب دیگر از احسان نراقی

از کاخ شاه تا زندان اوین، احسان نراقی
از کاخ شاه تا زندان اوین، احسان نراقی

این کتاب که ۲ از بخش از کاخ شاه،‌ گزارش ۸ جلسه ملاقات با محمد رضا پهلوی و زندان اوین، داستان بازدداشتش در زندان های انقلاب را روایت می کند، مانند سایر کتاب های نراقی، از نثری روان و تصویرپردازانه برخوردار است و به خوبی ویژگی های شخصی و رفتاری شاه را از دیدگاه ناظری بی طرف، عیان می سازد.

 

خواندن این کتاب برای نسل ما که همیشه برای‌مان جریان رسمی انقلاب را ارایه کرده اند، بسیار جالب توجه است به ویژه آن که می توانیم به نگاه شاه به انقلاب مردم ایران، پی ببریم.

نراقی در این کتاب به خوبی نشان می دهد که اطرافیان شاه، نه تنها توان تحلیل واقعیات بلکه جرات بیان بدیهی ترین اتفاقات جامعه ایران را هم نداشتند.

احسان نراقی، جامعه شناسی است که برداشت هایش از جامعه برخواسته از سنت های ایرانی است نه تئوری های صرف غربی. بر این اساس همیشه منتقد جریان فرهنگی غربگرایی حاکم بر حکومت پهلوی است. کتاب های خوبی هم در همان ایام در این باب نوشته است.

 

بخش هایی از کتاب 

احسان نراقی در آثارش، دلایل اجتماعی را مهمترین دلیل سقوط پهلوی ها می داند: طبقه سیاسی که اطراف شاه را فراگرفته بود و طرح های سیاسی و اقتصادی وی را مدام مورد تایید قرار می داد، اکثرا از فن سالاران ( تکنوکرات ها)  و اعضای سابق حزب توده تشکیل می شدند که گروه اول صرفا از روش های خودکامه تبلیغات، سانسور و کنترل استفاده می کردند و گروه دوم، طبیعت مرکز گرا و بروکراتیک رژیم را تشویق می نمودند. این هر دو گروه بیشتر به مجامع غرب زده که بیشتر به حکومت نزدیک بودند تا مردم، روابطی داشتندو مجموعا سعی می کردند تصوری از مدرنیزاسیون را به رژیم القا کنند و از هیچ اقدامی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود خودداری نمی کردند، حتی به قیمت قربانی کردن ملاحظات انسانی، فرهنگی و اخلاقی و حتی مذهبی. 

احسان نراقی
احسان نراقی

ایدئولوژی حاکم بر رژیم ، فن سالاران را به یاری یک بوروکراسی مرکز گرا بر آن داشت تا بدون توجه به خواست های واقعی مردم در تمام وجوه زندگی ایرانیان دخالت ورزند. همین سیاست بود که موجب یک شهرنشینی بی نظم و ترتیب، نوعی از خود گسست اجتماعی، ‌تورم اقتصادی، دگرگونی های حاصل از اجرای طرح های بزرگ، حیف و میل درآمدهای نفتی، ثروتمند شدن عده ای معدود و افزایش نارضایتی اکثریت گردید.

آن چه که موقعیت مخالفان شما را تحکیم نموده است بدون شک مجموعه ای است از ۳ عامل: عدم وجود شرایط زندگی برابر زندگیانحصار اقتصادی و مالی که اطرافیان شما و خصوصا خانواده تان در اختیار گرفتند و بالاخره خشونت ساواک

زمانی که مذهب از هر طرف در زندگی سیاسی رسوخ کرد، آن وقت جامعه به سمت نوعی منزه طلبی حرکت می کند در این حالت است که شهروندان از رهبران خود انتظارات بیشتری پیدا می کنند چرا که می خواهند در وجود آنها نمونه هایی از مبارزان صدر اسلام و قدیسین را ببینند.

حسن البکر و میشل عفلق (نظریه پرداز حزب بعث) از این که آیت الله خمینی کشورشان را ترک کرده بسیار خوشحالند زیرا مسلمانان عراقی دیگر تحث تاثیر او که هر روز برای حزب بعث خطرناک تر می شد، قرار نمی گیرند.

پاکروان به من گفت: شاه خدمتگزاران و مجریان را به مشاوران ترجیح می دهد.

در بخش در زندان های انقلاب هم نگاه واقع بینانه ای از حوادث و دلایل خشونت های منافقین و به طبع حکومت ارایه می کند.

یکی از نکات جالب کتاب، توشیح های متعدد و طولانی ناشر کتاب، موسسه خدمات فرهنگی رسا است. مشخص است که در سال انتشار کتاب، نگرانی از جمع آوری و سانسور آن چنان زیاد بوده که ناشر مجبور شده است گاه و بیگاه توضیحاتی را برای خوانندگان ارایه نماید. البته در چند مورد هم این توضیحات به فهم مطلب کمک می کند اما در بیشتر موارد، جهت گیری سیاست رسمی جمهوری اسلامی را تبیین می کند.

به هر حال در سی امین سال پیروزی عظیم مردم ایران و نابودی سلطنت، این کتاب یکی از کتاب های مفید برای روشن شدن هم نسلان ما است.

مجموعه عکس های تاریخی مجله تایم از ظهور و سقوط شاه   The Rise and Fall of the Shah of Iran

حلاج- Al-Hallaj

 

کتاب حلاج
کتاب حلاج

ترجمه ی: دکتر محد الدین کیوانی

 

چاپ اول:  ۱۳۷۸ چاپ سوم: ۱۳۸۵

ناشر: نشر مرکز nashr-e-markaz.com

شابک: ۹-۴۳۴-۳۰۵-۹۶۴

واقعیات زندگی حلاج و موضوع نابودی

ظهور مجدد حیات روحانی حلاج و تاثیر مکرر آن

مسئله همه نگری

مسئله بی همانندی

مروری دیگر: حلاج که بود و جایگاه او در عرفان اسلامی چیست؟

مرگ حلاج

گزیده کتاب شناسی

فهرست نام ها

فهرست اصطلاحات

نامش حسین پدرش منصور جدش محما در حدود ۲۴۴ قمری در روستای تور از توابع شهر بیضا در ایالت مستعربه فارس، جنوب غربی ایران، از پدر و مادر ایرانی متولد شد.

در روایت عطار آمده است:  او را به میدان بردند. آنجا پس از آنکه ۵۰۰ تازیانه به او زدند، دست ها و پاهایش را قطع کردند. دو دست بریده خون آلود بر روی درمالید و روی و ساعد را خون آلود کرد. گفتند: چرا کردن؟ گفت: خون بسیار از من رفت. دانم رویم زرد شده باشد. شما پندارید که زردی روی من از ترس است. خون در روی مالیدم تا در چشم شما سرخ روی باشم که گلگونه مردان خون ایشان است. گفتند اگر: روی را به خون سرخ کردی، ساعد را باری چرا آلودی؟ گفت: وضو سازم. گفتند: چه وضو؟ گفت: رکعتان بی العشق، لایصح وضوءهما الابالدم. عشق دو رکعت است که وضوء آن دست نیاید الا به خون. پس چشم هایش برکندند. خواستند تا زبانش ببرند. گفت: چندانی صبر کن که سخنی بگویم. روی سوی آسمان کرد و گفت: الهی! بر این رنج که از بهر تو می دارند، محرومشان مگردان و از این دولتشان، بی نصیب مکن.

حلاج، ضمن این که عامل به شعایر خاص اسلام بود، در تمام سطوح یک همه نگر و کل گذا بود و باطناً عقیده داشت که رسول الله (ص) هم چنین بوده است.

خورشید سر برهنه برآمد ز کوهسار… در کربلا چه گذشت

اثر منظوم و بی همتای محتشم کاشانی        خون پاکان، علی معلم           خطرناکترین دشمنان امام حسین، گفتاری از امام موسی صدر     فایل صوتی روایت حاج علی قربانی از عاشورای سال ۶۱ هجری، هیات عشاق الحسین                      مراثی به زبان  عربی: صدای شیعه          الکربلایه، حسینیه الرسول الاعظم، کویت

رسول جعفریان- عمر بن سعد با انداختن نخستین تیر، رسما جنگ را آغاز کرد و گفت‌: نزد عبیدالله شهادت دهید که من نخستین تیر را رها کردم‌. عمر بن سعد خطاب به کوفیان گفت‌: منتظر چه هستید! اینان یک لقمه برای شما هستند. زمانی که عمربن سعد تیر انداخت‌، دیگر سپاه ابن زیاد نیز شروع به تیر اندازی کردند. (فلمّا رمی عمر، ارتمی الناس‌) به گزارش ابن اعثم‌: باران تیر (و أقبلت السهام کأنّها المطر) از سوی کوفیان به سوی اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ شدت‌گرفت و امام فرمود: اینها قاصد این قوم به سوی شماست‌؛ برای مرگی که ‌چاره‌ای از پذیرش آن نیست‌، آماده باشید.

پس از آن دو گروه بر یکدیگر حمله ‌کردند و ساعتی از روز را به طور دسته جمعی با یکدیگر جنگیدند، به طوری‌که بنا به برخی اخبار پنجاه و اندی از اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ به‌شهادت رسیدند. در این وقت‌، امام دستی به محاسنش کشید و فرمود: غضب‌خدا … بر کسانی که متحد بر کشتن فرزند دختر پیامبرشان شدند، شدید خواهد بود. به خدا سوگند که تسلیم آنان نخواهم شد تا با محاسنی خونین خدا را ملاقات کنم (و اللّه ما أجبتهم الی شی‌ء ممّا یریدونه أبدا حتی ألقی الله و أنا مخضّب بدمی‌.) بلاذری می‌گوید که امام سوار بر اسبش‌، قرآنی پیش روی خود نهاده بود و همین خشم دشمن را بیشتر بر می‌انگیخت‌. در این وقت‌، عمر بن سعد، حصین بن نمیر تمیمی را همراه پانصد نفر تیرانداز به سوی امام‌حسین ـ علیه السلام ـ فرستاد. تیراندازی اینان سبب شد که همه اسبان سپاه امام کشته شدند و نیروهای امام پیاده گشتند.

ادامه خواندن “خورشید سر برهنه برآمد ز کوهسار… در کربلا چه گذشت”

من با صبوری کینه دیرینه دارم …من زخم داغ آدم اندر سینه دارم

پیام عاشورا: آزاده باشید

پیام عاشورا: آزاده باشید

محرم آمد. محرم که برای شیعیان و مسلمانان آزاده، پیامی زنده دارد امسال همراه شد با بی سابقه ترین حمله اسراییل به فلسطین اشغالی از سال ۱۹۶۷.  طبیعی هم بود که هیچکدام از حکام عرب به موضع گیری نکنند چرا که اگر قرار بود ناراحت شوند سرمیز شام دست نمی دادند و کنار هم نمی نشستند.   کاش فلسطینیان رهبری مانند سید حسن و تفکر شیعی می داشتند.
پیام رهبری راجع به حوادث غزه      گزارش تصویری:  فارس ۱   ۲   ۳   یاهو 

آخرین عکس های غزه و مرتبط با آن از سراسر جهان  Gaza Photo Report

فیلم: حمله اسراییل به غزه

لینک های  منابع اسراییلی از این حمله ناجوانمردانه

بیشتر پایگاه های حماس در ۴ دقیقه نابود شد  �
وزارت دفاع اسراییل ۶۵۰۰ سرباز ذخیره را برای عملیات غزه فراخواند
وزارت جنگ رژیم اسراییل عکس پایگاه های حماس را که مورد هدف قرار داده است منتشر کرد
حماس می تواند روزی ۲۰۰ راکت شلیک کند

کاش آن زمانکه کشتی آل نبی شکست … عالم تمام غرقه دریای خون شدی
کاش آن زمانکه کشتی آل نبی شکست عالم تمام غرقه دریای خون شدی

  برنامه پیشنهادی دهه اول محرم

هیات عشاق الحسین ، حاج علی قربانی   از ساعت ۲۱  یکشنبه ۸/۱۰/۸۷ الی جمعه ۲۰/۱۰/۸۷�
آرشیو محرم ۱۳۸۶ هیت عشاق الحسین

آدرس : میدان شهدا خیابان زرین نعل خیابان سادات بیت الاحزان عشاق الحسین(ع)  ضمنا جلسه جهت حضور بانوان برقرار است�
پخش مستقیم مراسم دهه اول در سایت برقرار می باشد.

آقای هاشمی نژاد، حاج قربان
ضلع جنوبی ورزشگاه شهید شیرودی 

سخنرانی شیخ حسین انصاریان، عصرهای دهه اول محرم. از ساعت ۱۵ تا غروب آفتاب
مکان: حسینیه مرحوم علوی تهران، خ فاطمی غربی ،خ اعتمادزاده

احیاء جنبش صدریه

اگر مهمترین چالش دنیای اسلام، گسترش بنیادگرایی و محافظه کاری (که هست) یک روی سکه باشد، روی دیگرش پروژه اسلام هراسی است که از سوی مخالفان و بدخواهان به شدت دنبال می شود.
در این چنین وضعیتی نگاه به تجربه های موفق گذشته بسیار راه گشاست و چه تجربه ای بهتر از جنبش امام موسی صدر در لبنان.
امام موسی صدر در شرایطی وارد لبنان شد که تنازعات سیاسی – اجتماعی با توان حداکثری مرزهای قومی (طایفی) و مذهبی را طی می کرد و به جنگ داخلی شدت می بخشید.
امام صدر با شناخت عوامل موثر در این بحران ها از سویی و ارایه راهکارهای واقع بینانه توانست، جریان را به نفع شیعیان تغییر دهد. اما رویکردهای امام صدر چه بود که با استقبال مواجه شد و نتایج ارزنده ای به بار آورد که مجلس اعلای شیعیان و ارتقا اجتماعی آنان، جنبش حزب الله و امل یکی از آنهاست:  بازخوانی ابعاد اجتماعی اسلام، بازشناسی نقش اسلام و خانواده در جامعه پیشرفته،  ذوق و ابتکار در دعوت، تبیین اسلام و فرهنگ قرن بیستم، فرق، دریچه های تمدن، شأن امّت و سرنوشت آن، اصالت میهن ‏دوستى، ضرورت تجدید نظر در شیوه ‏هاى تبلیغ، مقاومت فلسطین از دیدگاه دین و …

نسل‌ کنونی به‌ کسانی تبدیل‌ شده‌ که‌ آلکسی کارل‌ آنان‌ را عناصر غریب‌ می نامد. این‌ نسل‌، روابط‌ ریشه‌داری با جامعه‌ ندارد، چرا که‌ افراد آن‌ پیوندِ والدینی ندارند. روابطشان‌، چه‌ شخصی چه‌ اجتماعی، سطحی است‌. این‌ نسل‌ بیریشه‌، بیآنکه‌ مسئولیتی بپذیرد، ذوب‌ می شود و می میرد. کامل
ما باید به‌ اصالت‌ و خویشتن‌ خویش‌ بازگردیم‌ و بهترین‌ راه‌ برای‌ بازگشت‌ و به‌ دست‌ آوردن‌ اعتماد به‌ نفس‌ این‌ است‌ که‌ به‌ تاریخ‌ مراجعه‌ کنیم‌. البته‌ این‌ مراجعه‌ نه‌ برای‌ این‌ باشد که‌ تنها به‌ گذشته‌ پرافتخار و باشکوه‌ خود تکیه‌ کنیم‌، بلکه‌ باید یأس‌ و نومیدی‌ را ریشه‌کن‌ کنیم‌ و به‌ آینده‌ امیدوار شویم‌. کامل
واقعیت دین در زمان ما در عرصه ایمان، مبتنى بر تعبیر تصور است نه تصدیق. ایمان در بهترین حالت به نادیده گرفتن رنجها و سختیها مبدل شده است نه تحرک بخشیدن و برانگیختن براى فائق آمدن بر آنها. غالباً ایمان نقش حایل و مانع بین افراد بشر را دارد. کامل
استمرار تعامل میان انسان و قرآن، با فهم و درک روزآمد، به موازات تعامل میان انسان و هستى در جریانِ تحول، میسر مى ‏گردد… عبادت خدا اخلاص در بندگی او و رهایی از غیر اوست…  کامل

هرچند به تازگی اخباری از زنده بودن امام موسی صدر منتشر شده و امید را نزد طرفداران معظم له زیاد کرده است، اما به نظر می رسد در کنار پیگری جدی پرونده آزادی ایشان از زندان های حکومت منفور لیبی، باید حرکت اجتماعی – دینیشان را زنده کرد.
باید فعالیت ها را از سطح بازخوانی و ستایش شخصیت ایشان  که خیلی از طرفداران کنونی پیگیر آن هستند تغییر داد و حرکتی را آغاز کرد که پایه اش مبتنی بر شناخت واقع بینانه است و بسترش حرکت های اجتماعی و هدفش، اهداف آن بزرگوار. باید با الهام از اندیشه های امام موسی صدر و شناخت ابزارهای جدید، با پروژه اسلام هراسی و بنیاد گرایی مقابله کرد. و البته شرط لازم این حرکت، مردمی بودن است.
اگر امروز پیگری های مردمی درباره سرنوشت امام موسی صدر، کمتر به نتیجه می رسد، باید با زنده کردن راه و روش و جنبش ایشان، جبهه دیگری گشود.

الله قادر علی رجعته