هادی خامنه ای: عده ای در پی آن هستند که انقلاب و نظام را ناکارآمد نشان دهند+ تیترهای برگزیده

تیترهای برگزیده

عکس: صادق مدیا

آنچه که اتفاق افتاد، با برنامه‌ریزی قبلی و دارای پروسه زمانی چندین ساله بوده است . در اواخر دهه ۶۰ نشانه‌هایی از چنین برنامه‌ریزی‌ها را مشاهده می‌کردیم.

باید سهم قابل ملاحظه‌ای را برای آسیب‌شناسی جریان اصلاحات اختصاص دهیم

علی‌رغم تبلیغات مخالفین، اصلاحات در مغز و دل جامعه ریشه دارد چرا که اصلاحات همزاد انقلاب اسلامی است و از آن جدا شدنی نیست

تبلیغاتی که علیه اصلاحات و انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد، یک ریشه دارد. در داخل کشور به اصلاحات حمله می‌کنند و در خارج به انقلاب اسلامی و هر دو از یک ریشه‌اند. هر دو مصمم‌اند که نظامی اسلامی واقعی حقیقی معیوب و ناکارآمد جلوه دهند.

به هیچ‌وجه ناامید نیستیم، این جریان‌ها و نحوه تعامل‌ها هیچ‌کدام ادامه‌دار و ماندگار نیستند. حتی تمدن‌هایی با قدمت ۵۰۰ ساله آمده‌اند و بعد از چندی نابود شده‌اند چه رسد به جریان تندرو و بی‌ریشه‌ای که امروز در صحنه حضور دارد و فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند.

هر گونه مانع‌تراشی بر سر فعالیت شفاف و آزادانه گروه‌های سیاسی درون نظام، ظلم به انقلاب، اسلام و ملت ایران است.

اهمیت گفتمان اصلاح‌طلبی به قدری است که امروز اگر کسی می‌خواهد آبرویی کسب کند و نظر مردم را به سوی خود جلب کند، از واژه‌ها و فرهنگ اصلاح‌طلبی چون «پیروی از خط امام»، «قانون‌گرائی»، «مردم‌سالاری و عدالت‌طلبی» استفاده می‌کنند.

آنچه که نباید تغییر کند، ارزش‌ها هستند

اگر خمیرمایه مذهبی و دین‌شناسی در عمق و ریشه فعالیت‌های فرهنگی وجود داشته باشد، آنگاه نتیجه، بهتر و پایدارتر خواهد بود

امروز مخالفین اصلاحات با برچسب‌های خاصی سعی می‌کنند جمعیت اصلاحات را منفعل و متهم به بی‌اعتقادی و بی‌دینی نمایند

قاطبه ملت ایران از دروغین بودن این تبلیغات منفی به خوبی آگاه‌اند

علی‌رغم صرف هزینه و انرژی فراوان برای متهم کردن جریان خط امام و اصلاحات نتوانسته‌اند نتیجه مطلوب را بگیرند.

بهترین علامت ناکامی مخالفین آن است که از همه رسانه‌های سمعی و بصری خود به طور کامل هنوز در هر شبانه‌روز علیه اصلاحات استفاده می‌کنند و فحش و ناسزا و اتهامی نمانده است که به اصلاحات، نخبگان و شخصیت‌های آن نداده باشند.

باید با توجه به زیرساخت‌های دینی و فرهنگی جامعه برای ماندگاری و گسترش اندیشه اصلاح‌طلبی به دین و مولفه‌های دینی و اعتقادی توجه عمیق و جدی داشت.

این مشکلات و محدودیت‌ها اتفاق تازه‌ای نیست

اصولا نمی‌توان در برابر حرکت‌های اجتماعی ایستاد

کسانی که قضیه تاسف‌برانگیز کهریزک را به راه انداختند،می‌خواستند آن فضای سخت و رغبت‌بار را برای بسیاری دیگر از جوانان و فعالان و منتقدان ایجاد کنند و پوست سر عده‌ای دیگر را بکنند اما نتوانستند

جریان مقابل در برابرکارها و رویکردهای فرهنگی ما متقابلا از همان ابزار، تابلو و نماد در جهت خنثی‌سازی فعالیت‌های ما اقدام خواهد کرد

تا جائی‌که امروز بسیاری از شعارهای اصلاح‌طلبان ویژگی‌های حرکت این جریان را به نفع خود مصادره می‌کنند و از آن بدتر اینکه با رسانه‌های خود دروغ‌ و اتهام‌های عجیب و قریبی را به جریان اصلاحات نسبت می‌دهند.

امروز که گرانی اظهر و من‌الشمس است و اعتراض همه اقشار را درآورده، مردم هیچ‌ گزارش و عکس‌العملی را در رسانه ملی نمی‌بینند.

جریان مقابل در انجام خشونت هیچ ابایی نمی‌ورزد همچنان‌که با اعتراضات مدنی مردم به شدید‌ترین شکل ممکن برخورد شد.

هنر تبلیغات در دولت کنونی به نحوی است که صفت «ترین»‌ که مورد پسند افراد کم‌اطلاع است را در زبان محاوره خود بسیار استفاده می‌کنند. آنها مدعی‌ واژه‌هایی چون «قانونی‌ترین، با عدالت‌ترین، آزادترین، بهترین، قوی‌ترین و …»‌ می‌شوند.

راه انحراف افکار عمومی گفتن «دروغ، آن هم دروغ‌های بزرگ است»‌ ولی ما این شیوه را صد درصد غیراخلاقی و ضد دینی می‌دانیم

باید با مردم صداقت داشت و راه و چاره‌ای جز صداقت با ملت وجود ندارد.

طرح برخی شعارهای هنجارشکن و نسبت دادن آن را به همه معترضان نتایج انتخابات غیرحقیقی و ساخته و پرداخته در یک صحنه مصنوعی است

اصل گفت‌وگو و مذاکره بسیار خوب است

جمعی از جمعیت احزاب و روزنامه‌نگاران با حجت‌الاسلام والمسمین سید هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که به منظور تحلیل فضای سیاسی کشور و پیشنهادات حجت‌الاسلام والمسمین سید علی خامنه‌ای جهت بررسی ادامه فعالیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گرفت، وی به سئوالات حاضرین نیز پاسخ گفت.

سید هادی خامنه‌ای در ابتدا با اشاره به حوادث اخیر اظهار داشت: به نظر می‌رسد آنچه که اتفاق افتاد، با برنامه‌ریزی قبلی و دارای پروسه زمانی چندین ساله بوده است و بروز این اتفاقات، ریشه در سال‌های گذشته دارد و در اواخر دهه ۶۰ نشانه‌هایی از چنین برنامه‌ریزی‌ها را مشاهده می‌کردیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع پیش‌روی اصلاح‌طلبان و آنچه در سال‌های گذشته از این جریان‌ سیاسی رفته است، گفت: باید سهم قابل ملاحظه‌ای را برای آسیب‌شناسی جریان اصلاحات اختصاص دهیم تا ببینیم در کجا دچار کمبود بوده‌ایم که امروز به این نقطه رسیده‌ایم. یعنی چطور می‌شود که جریان اصلاحات با هشت سال سابقه نسبتا موفق در دولت و مجلس به یکباره در انتخابات شوراها رای نمی‌آورد و در انتخابات ریاست جمهوری نیز وضع به این شکل رقم می‌خورد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به اینکه این روزها نسبت به بی‌‌زمینه نشان دادن تفکر اصلاحات، تبلیغات فراوانی در رسانه‌های وابسته به مخالفان صورت می‌گیرد، گفت: علی‌رغم تبلیغات مخالفین، اصلاحات در مغز و دل جامعه ریشه دارد چرا که اصلاحات همزاد انقلاب اسلامی است و از آن جدا شدنی نیست و تبلیغاتی که علیه اصلاحات و انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد، یک ریشه دارد. در داخل کشور به اصلاحات حمله می‌کنند و در خارج به انقلاب اسلامی و هر دو از یک ریشه‌اند. هر دو مصمم‌اند که نظامی اسلامی واقعی حقیقی معیوب و ناکارآمد جلوه دهند. ولی ما به هیچ‌وجه ناامید نیستیم، چرا که تجربه کرده‌ایم که این جریان‌ها و نحوه تعامل‌ها هیچ‌کدام ادامه‌دار و ماندگار نیستند. حتی تمدن‌هایی با قدمت ۵۰۰ ساله آمده‌اند و بعد از چندی نابود شده‌اند و اسمی از آنها باقی نمانده است، چه رسد به جریان تندرو و بی‌ریشه‌ای که امروز در صحنه حضور دارد و فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند.

عضو شورای بازنگری قانون اساسی تصریح کرد: مجموعه نیروهای سیاسی درون نظام با سلایق و گرایش‌های متنوع مایل‌اند در چارچوب قانون اساسی و مصالح عمومی به فعالیت خود ادامه دهند و هر گونه مانع‌تراشی بر سر فعالیت شفاف و آزادانه گروه‌های سیاسی درون نظام، ظلم به انقلاب، اسلام و ملت ایران است.

سید هادی خامنه‌ای با اشاره به رواج گفتمان اصلاحات ادامه داد: اهمیت گفتمان اصلاح‌طلبی به قدری است که امروز اگر کسی می‌خواهد آبرویی کسب کند و نظر مردم را به سوی خود جلب کند، از واژه‌ها و فرهنگ اصلاح‌طلبی چون «پیروی از خط امام»، «قانون‌گرائی»، «مردم‌سالاری و عدالت‌طلبی» استفاده می‌کنند، که از روزگاری نه چندان دور و تا به امروز این عناوین جزء مشخصه‌های جریان «چپ»‌ در دهه ۶۰ و «اصلاح‌طلبی»‌ امروز بوده است.

وی با بیان اینکه تغییر در لایه‌های مختلف جریان‌ها به مرور زمان شکل می‌گیرد و این امر به لحاظ تحول و تطور در نحوه اندیشیدن مفید ارزیابی می‌شود، گفت: آنچه که نباید تغییر کند، ارزش‌ها هستند یعنی آدمی‌ باید مراقبت کند تا ارزش‌هایش تغییر نکند. زیرا تغییر ارزش‌ها یک ضعف محسوب می‌شود و ارزش‌ها نباید بر اساس جناح‌بندی‌ها تغییر کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه و بنیان فعالیت‌های اجتماعی بشر «فعالیت فرهنگی»‌ است، گفت: جدی‌ترین فعالیت‌ها که موجب تحولات عمیق اجتماعی می‌شود، فعالیت فرهنگی است و در حقیقت سیاسی‌ترین فعالیت‌ها، فعالیت فرهنگی است.

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی محدود به چهارچوب خاصی نیستند، یعنی اگر برگزاری مراسم زیارت‌ عاشورا ممکن نشد، دعای کمیل، اگر مراسم دعای کمیل محدود شد، دعای ندبه، اگر برگزاری و شرکت در نماز جمعه امکان‌پذیر نشد، نماز جماعت و خلاصه کار فرهنگی نه محدود به مکان است نه منحصر در زمان. اگر امکان نشر فرهنگ اصیل و حقیقت در رسانه‌های مکتوب نشد، در رسانه‌های مجازی و قس‌علی‌‌هذا.

سید هادی خامنه‌ای با بیان اینکه عرصه کار فرهنگی همواره باز است، اظهار داشت: ممکن است مخالفین شرایطی را پیش بیاورند تا دل‌ها را منفعل و کار فرهنگی را به زعم خویش تعطیل کنند که این اتفاق هرگز رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد:‌ به نظر من اگر خمیرمایه مذهبی و دین‌شناسی در عمق و ریشه فعالیت‌های فرهنگی وجود داشته باشد، آنگاه نتیجه، بهتر و پایدارتر خواهد بود و اصولا این دو مولفه در فعالیت‌ها، ایمان، اطمینان و انگیزه را به همراه می‌آورد. خصوصا اینکه در جامعه ما که بافت دینی دارد و خاستگاه همه مسائل دین است باید به این موضوع توجه جدی‌تر داشته‌ باشیم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد: امروز مخالفین اصلاحات با برچسب‌های خاصی سعی می‌کنند جمعیت اصلاحات را منفعل و متهم به بی‌اعتقادی و بی‌دینی نمایند، درحالی که باید هوشیارانه به این تبلیغات منفی و غیراخلاقی پاسخ گفت و مانع انحراف افکار عمومی شد. هر چند که قاطبه ملت ایران از دروغین بودن این تبلیغات منفی به خوبی آگاه‌اند و از همین روی است که علی‌رغم صرف هزینه و انرژی فراوان برای متهم کردن جریان خط امام و اصلاحات نتوانسته‌اند نتیجه مطلوب را بگیرند. بهترین علامت ناکامی مخالفین آن است که از همه رسانه‌های سمعی و بصری خود به طور کامل هنوز در هر شبانه‌روز علیه اصلاحات استفاده می‌کنند و فحش و ناسزا و اتهامی نمانده است که به اصلاحات، نخبگان و شخصیت‌های آن نداده باشند.

سید هادی خامنه‌ای تاکید کرد: سایر دوستان ما نیز باید با توجه به زیرساخت‌های دینی و فرهنگی جامعه برای ماندگاری و گسترش اندیشه اصلاح‌طلبی به دین و مولفه‌های دینی و اعتقادی توجه عمیق و جدی داشته باشند.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون محدودیت‌های اعمال شده برای چهره‌ها و نخبگان اصلاح‌طلب گفت: این مشکلات و محدودیت‌ها اتفاق تازه‌ای نیست. ما و دوستان سال‌ها است که با این نوع مشکلات مواجهیم و نباید فعالیت‌های خود را در چند شکل و شیوه انگشت‌شمار محدود کنیم و می‌توان از روش‌های جدید و موثر دیگر برای روحیه‌بخشی و روشنگری استفاده کرد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه اصولا نمی‌توان در برابر حرکت‌های اجتماعی ایستاد، گفت: کسانی که قضیه تاسف‌برانگیز کهریزک را به راه انداختند،می‌خواستند آن فضای سخت و رغبت‌بار را برای بسیاری دیگر از جوانان و فعالان و منتقدان ایجاد کنند و پوست سر عده‌ای دیگر را بکنند اما نتوانستند، چرا که موضوع به اراده خداوند متعال از طریق عناصری وابسته به خودشان افشا گردید. «ولا دفع‌الله الناس بعضهم به بعضا لفسده‌الاعرض»

وی در تشریح لزوم امیدوار بودن و عدم اتخاذ رویکردهای یاس‌برانگیز گفت: در خصوص امیدواری، تفاوت نگاه من با شما در موضوع زمان است به نحوی که شما یکی دو سال آینده را می‌بینید در حالی که زمان حل مسائل در نظر من طولانی مدت است تا جایی که ممکن است نتیجه در تغییر و اوضاع احوال را بنده نتوانم ببینم.

سیدهادی خامنه‌ای هشدار داد: جریان مقابل در برابرکارها و رویکردهای فرهنگی ما متقابلا از همان ابزار، تابلو و نماد در جهت خنثی‌سازی فعالیت‌های ما اقدام خواهد کرد تا جائی‌که امروز بسیاری از شعارهای اصلاح‌طلبان ویژگی‌های حرکت این جریان را به نفع خود مصادره می‌کنند و از آن بدتر اینکه با رسانه‌های خود دروغ‌ و اتهام‌های عجیب و قریبی را به جریان اصلاحات نسبت می‌دهند.

مدیر مسئول روزنامه‌های توقیف‌شده «جهان اسلام»‌و «حیات‌نو»‌ اضافه کرد: اگر در جهان اصلاحات اندکی جهانی شکل می‌گرفت فورا صدا و سیما دوربین خود را به کوچه و خیابان می‌برد و آن را بر سر دولت می‌کوبید اما امروز که گرانی اظهر و من‌الشمس است و اعتراض همه اقشار را درآورده، مردم هیچ‌ گزارش و عکس‌العملی را در رسانه ملی نمی‌بینند.

سید هادی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نحوه برخورد با حرکت‌های مدنی اصلاح‌طلبان گفت: جریان مقابل در انجام خشونت هیچ ابایی نمی‌ورزد همچنان‌که با اعتراضات مدنی مردم به شدید‌ترین شکل ممکن برخورد شد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر لزوم توجه و دقت بر نحوه تبلیغات و کیفیت کار فرهنگی از سوی جریان‌اصلاح‌طلب گفت: امروز هنر تبلیغات در دولت کنونی به نحوی است که صفت «ترین»‌ که مورد پسند افراد کم‌اطلاع است را در زبان محاوره خود بسیار استفاده می‌کنند. آنها مدعی‌ واژه‌هایی چون «قانونی‌ترین، با عدالت‌ترین، آزادترین، بهترین، قوی‌ترین و …»‌ می‌شوند.

وی افزود: باید با روش‌های گوناگون مردم را با واقعیت و حقیقت بیشتر آشنا کنیم و آنچه که مهم است منطق و محتوای عمیق در بیان سخنان از سوی ما است که باید در جان مردم اثر بگذارد. راه انحراف افکار عمومی گفتن «دروغ، آن هم دروغ‌های بزرگ است»‌ ولی ما این شیوه را صد درصد غیراخلاقی و ضد دینی می‌دانیم و معتقدیم که باید با مردم صداقت داشت و راه و چاره‌ای جز صداقت با ملت وجود ندارد.

سید هادی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات خود اضافه کرد: امروز اصلاحات فرصت‌های بسیار اندک و زودگذر و نه زمان‌های طولانی دارد، پس به فراخور فرصت‌‌های خود استفاده کند ما روزگاری تریبون‌های هر چند اندک در مراکز مذهبی، علمی و فرهنگی در اختیار داشتیم اما امروز به بهانه‌های مختلف مانع بیان و ابراز اندیشه‌ها می‌شوند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پاسخ به سئوال دیگری که به ورود زور در دنیای سیاست و تعیین‌کنندگی قوه قهریه در معادلات سیاسی اشاره داشت، گفت: به نظر ما این روش که از دید برخی برای دراز مدت نیز برنامه‌ریزی شده از آنجا که برخلاف طبیعت و ارزش‌های دینی و اسلامی است، ماندگار نخواهد بود.

وی طرح برخی شعارهای هنجارشکن و نسبت دادن آن را به همه معترضان نتایج انتخابات غیرحقیقی و ساخته و پرداخته در یک صحنه مصنوعی دانست که به شکل کاملا غیراخلاقی از سوی برخی رسانه‌ها همچون رسانه ملی به آن دامن زده شده و به صورت یکپارچه به نمایش درآمد.

یکی از حاضرین نظر سید هادی خامنه‌ای در خصوص رسانه بین‌المللی و مستقل پرسید که او چنین پاسخ داد: رسانه مستقل بین‌المللی در صورتی موثر و مناسب است که در مدیریت آن از مشورت نیروهای داخل کشور استفاده شود و از طرح مصالح و مباحث تفرقه‌انگیز و آسیب‌زننده‌ به وحدت نیروها پرهیز شود و به چارچوب‌های فرهنگی جامعه و آرمان‌های بلند مردم که همان آرمان‌ها و اندیشه امام عزیز و شهدای گرانقدر است، پایبند باشیم.

مدیرمسئول روزنامه‌های توقیف‌شده حیات‌نو تصریح کرد: در عین حال نباید از رسانه‌ها و مطبوعات موجود و توقیف نشده، غافل شد و بسیاری از سخنان خوب و درست و عمیق را می‌توان از طریق آنها به جامعه منتقل کرد.

سید هادی خامنه‌ای در پایان در پاسخ به سئوالی پیرامون انجام مذاکرات بین رهبران جریانات مختلف سیاسی و فرهنگی و مسئولان عالی‌رتبه نظام در جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی گفت: اصل گفت‌وگو و مذاکره بسیار خوب است که البته اقدامات، مقتضیات و راهکارهای ویژه خود را می‌طلبد که همه گروه‌ها و جریانات باید به آن پایبند باشند.

دسته‌هادسته‌بندی نشده