مزرعه حیوانات و تراژدی حکومت های خودکامه

چندی پیش یکی از دوستان بلاگ دانلود رایگان کتاب های صوتی را معرفی کرد که انصافا کتاب ها و مطالب ارزشمندی دارد. از تذکره الاولیاء عطار تا  مزرعه حیوانات جورج اورول. اتفاقا هر دو کتاب را هم گوش کردم و بسی لذت بردم، مخصوصا در ترافیک کشنده تهران.

مزرعه حیوانات، یکی از کتاب های این مجموعه، به غایت شنیدنی، جذاب و مطابق با شرایط معاصر ایران است.  از مدت ها پیش درباره این کتاب  شنیده بودم ولی فکر می کردم کتاب عامیانه ای باشد،  در اولویت کتاب خوانیم نبود، اما کتاب صوتی این بهانه را گرفت.

در ویکی پدیای این کتاب چنین آمده است: مزرعهٔ حیوانات (به انگلیسی:Animal Farm) که در ایران به نام‌های قلعهٔ حیوانات و مزرعهٔ حیوانات نیز شناخته شده است، رمانی پادآرمان‌شهری به زبان انگلیسی و نوشتهٔ جورج اورول است. این رمان در طول جنگ جهانی دوم نوشته و در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد، ولی در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ میلادی به شهرت رسید.

کتاب بخش های جالبی دارد به ویژه انقلاب حیوانات، نقش گروه های فشار، کودتای رعب و وحشت ، نحوه اداره قلعه و پایه های مشروعیت حکومت حیوانات؛ جورج اورول  رونوشت داستانی حاکمیت های دیکتاتور و کمونسیتی-استالینیستی را به خوبی به تصویر کشیده است.

خوک ها که بر قلعه حکم می رانند حیوانات را با ترساندن از خطر خارجی، استثمار و با رعب و وحشت و قتل عام  آن ها را مجبور به تمکین می کنند. همیشه و در پای همه اتفاقات ناخوشایند پای دشمن خارجی( سنوبال، خوکی که طی یک کودتا توسط ناپلئون سرنگون شد) در میان است و ارتباط با سایر مزارع بر مبنای ارتباط یا عدم ارتباط مزرعه دار با سنوبال برقرار می شد. از سوی دیگر در حالی که خوک ها آرام آرام تمامی قوانین قلعه را به نفع خود حذف و تفسیر می کردند،  با همان صاحبان مزارع دشمن هم مذاکرات پنهانی صورت می دهند!

خوکان هراز گاهی در سخنرانی هایی جذاب و پر زرق و برق، اعلام می کنند که در اثر برنامه های مهم و عمیق شان،  آمارها به غایت رو به رشدند و علوفه فلان درصد بیشتر شده، گندم بیشتری روییده، جو و میوه های زیادتری تولید شده و براین اساس غذای و جیره حیوانات فزون تر شده است. حیوانات متوهم شدند چرا که هر روز گرسنه تر و ضعیف تر می شدند ولی از سوی دیگر باید این آمارهای را قبول می کردند، چاره ی دیگری هم نداشتند.

یکی دیگر از بخش های جذاب کتاب، بخشی ای است که خوک ها  روایتی خودساخته از انقلاب حیوانات ارایه می دهند و از سوی دیگر برای حیوانات مسن تر حافظه ای باقی نمانده است که به خاطر آورند که واقعیت چه بوده، پس به تاییدی بی ارزش بسنده می کنند و حیوانات جدید هم براحتی این روایت را بدون کنکاشی می پذیرند. کتاب با این فراز که همه ی حیوانات با هم برابرند ولی برخی برابرترند در اوج زیر پاگذاشتن اصول اولیه مزرعه توسط خوکان به پایان می رسد.

توصیه می کنم که حتماً کتاب را بخوانید یا گوش کنید!

دریافت نسخه الکترونیکی مزرعه حیوانات:  رپیدشیر کتاب خانه مجازی ایران پی دی اف دریافت کتاب صوتی مزرعه حیوانات خرید آن لاین کتاب مزرعه حیوانات

توضیح درباره کتاب صوتی: پیشینه کتاب گویا در جهان به سال ۱۹۳۱ برمی‌گردد که در آن سال گنگره آمریکا، برنامه کتاب سخنگو را در دستور کار قرار داد. این پروژه که «کتاب برای نابینایان» نام داشت، در ابتدا در راستای کمک به نابینایان برای مطالعه صورت گرفت. بنیاد نابینایان اولین بار کتاب سخنگو را در سال ۱۹۳۲ تولید کرد و سال بعد برای اولین بار تولید انبوه کتاب سخنگو آغاز گشت.

دسته‌هادسته‌بندی نشده