امام موسی صدر؛ احیاگر اسلام رحمانی در مقابل تمامیت خواهی

سید صادق حسینی – ۹ شهریور سال جاری، سی و یکمین سالی (۱۱۳۲۲روز) است که از ربودن امام موسی صدر در لیبی به دست جنرال قذافی می گذرد اما حرکت و جنبشی که ایشان پایه گذاری کرد هم چنان زنده و ماناست.

امام موسی صدر زمانی وارد لبنان شد که گروه های اقتدارگرا و تمامیت خواه، خواست های سیاسی و قومی خود را  در نهایت خشونت و به صورت مسلحانه دنبال می کردند. همه این درگیری های داخلی در حالی صورت می گرفت که جایگاه شیعیان به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در پایین ترین سطح بود و بیشترین ظلم به آنها می شد و به فرموده امام شرایط حیات انسانی مهیا نبود.
ایشان با  شناخت این شرایط و پیچیدگی ها، وارد لبنان بحران زده شد، فعالیت خود را آغاز کرد و توانست علاوه بر ارتقاء جایگاه شیعیان، بحران لبنان را نیز آرام کند. اما رمز موفقیت و ماندگاری ایشان چیست.
امام موسی صدر در خانواده اصیل «صدر» که پایگاه مرجعیت تشیع بود متولد شد و تحصیلات دینی-علمی  خود را با فلسفه و عرفان اسلامی غنا بخشید. وی که همزمان با تحصیل در حوزه قم و نجف، دوره دبیرستان را نیز می گذراند، وارد دانشگاه تهران شد و در رشته حقوق در اقتصاد فارغ التحصیل شد.
بر اساس آموزه های خانواده و دوران تحصیل، معظم له درک و شناخت عمیق و جامعی از اسلام و جامعه داشتند و تلاش کردند مبنای فکر  و عمل خود را «اسلام رحمانی» در مقابل اسلام تمامیت خواه و خشونت گرا قرار دهند.
امام موسی صدر، آزادی را یکی از ویژگی های اساسی «اسلام رحمانی» می داند و تاکید می کند: آزادى برترین ساز و کار فعال کردن همه توانایی ها و ظرفیت هاى انسانى است. هیچ کس نمى‏تواند در جامعه محروم از آزادى خدمت کند، توانایی هایش را پویا و موهبت هاى الهى را بالنده سازد. آزادى یعنى به‏رسمیت شناختن کرامت انسان و خوش‏گمانى نسبت به انسان؛ حال آنکه نبود آزادى یعنى بدگمانى نسبت به انسان و کاستن از کرامت او. کسى مى‏تواند آزادى را محدود کند که به فطرت انسانى کافر باشد. فطرتى که قرآن مى‏فرماید: «فِطْرَت اللَّهِ الَّتى فَطَرَ النّاسَ عَلَیها» فطرتى که پیامبر باطنى و درونى انسان است.
امام  بر نفی ترور و خشونت در اسلام تاکید دارد و معتقد است: ترور بدترین و شکست‏خورده‏ترین روش براى نیل به هدف است، حال این هدف هرچه باشد. پیامبر خدا مى‏فرمود ایمان خونریزى را مهار مى‏کند. و نیز مى‏فرمود مسلمان حیله‏گرى نمى‏کند، دستاورد آن هرچه باشد.
امام موسی صدر  ترور و خشونت را سوق دهنده حکومت به استبداد می داند و تاثیر آن را در جامعه چنین تبیین می کند:  ترور، حاکمان و رهبران را از دسترس مردم دور مى‏کند، رهبران را به انزوا مى‏راند و خیرخواهان جامعه را از مردم مى‏گیرد. در این فاصله گرفتن از جامعه خطرى بنیادین نهفته است. زیرا حاکمان، به طور مستقیم، از وضع و حال مردم آگاه نمى‏شوند، شکایت هاى آنان را نمى‏شنوند، گم‏گشتگان جامعه هدایت نمى‏شوند و منحرفان به راه راست برگردانده نمى‏شوند. زمامداران، بیرون از متن جامعه، در معرض تملق و چاپلوسى واقع مى‏شوند و راه بر کسانى که اشتباهات آنان را بکاوند و بنمایانند بسته مى‏شود و به این طریق، به انحراف، سرکشى و استبداد سوق داده مى‏شوند.

رهبر ایرانی شیعیان لبنان و مصلح اجتماعی بزرگ عصر حاضر در پاسداشت کرامت انسانی می گوید: نخستین گام در راه تربیت انسان و ارتقای اندیشه وی در طریق تکامل عبارت است از قرار دادن انسان در مسیری که کرامت خویش را درک کند، نسبت به بزرگی انسان و ارجمندی مقام خود آگاهی در خور داشته باشد و به همه شئون خویشتن خویش اهتمام شایسته ورزد.
امام موسی صدر با بیان این دیدگاه ها نشانه هایی را از «اسلام رحمانی» به مردم ارایه می کند و انتخاب را به آنان می سپارد و به فطرت آنها اعتماد می کند.
از سوی دیگر امام به درستی فهمیده بود که در لبنان خشونت زده، اگر صرفاً بر حقوق شیعیان تاکید کند، نه تنها موفق نمی شود بلکه سایر گروه هایی که با هم در تعارض هستند برای حذف شیعیان مؤتلف می شوند پس مبنای حرکت سیاسی خود را «راهبرد احترام متقابل (برد-برد)» قرار داد.
امام موسی صدر با همین تدبیر جامعه شیعی لبنان را آموزش داد و به آن ها آموخت: برای ماندگاری یک حرکت سیاسی باید به گونه ای عمل کرد که علاوه بر منتقدین، مخالفین هم حق حیات، ابراز عقیده و از همه مهمتر حق نقش آفرینی دارند.
نمونه مشهور «تدبیر برد-برد» خاطره معروف بستی فروش مسیحی شهر صور است. در حالی که شیعیان خرید بستی از وی را تحریم کرده و اوضاع بر وی تنگ شده بود، امام موسی صدر بعد از یک نماز جمعه به قصد خرید بستنی از این فرد مسیحی به مغازه اش می روند.
پیام این حرکت بسیار روشن است: یک فرد مسیحی در یک جامعه مسلمان، دارای حق زندگی است. این اتفاق در حالی صورت گرفته است که سایر جریان ها، با نفی چنین حقی، شیوه های خشونت آمیزی هم برای از میدان به در کردن طرف مقابل به کار می بردند.
این رافت و تسامح از امام موسی صدر در حالی است که ایشان در مقابل دشمن اول لبنان و جهان اسلام، اسراییل، دفاع و مبارزه مسلحانه و قاعده مند را مبنا قرار دادند به بیان دیگر: اشداء علی الکفار، رحماء بینهم.
ایشان در تببین مبارزه علیه اسراییل هم ملاحظات اجتماعی خود را حفظ می کند و معتقد است: وسایل مقاومت عبارت است از مجهز شدن به سلاحهاى جدید، تشکیل جامعه‏اى مقاوم، و نیز بهبود وضع اجتماعى در مناطقى که از سوى دشمن در معرض تهدید قرار گرفته ‏اند.
با نگاهی به موج خشونت های اخیر در منطقه که از افغانستان و پاکستان تا عراق و یمن را فراگرفته است، مشخص می شود که یک بار دیگر اسلام و سیاست با رویکردهایی تمامیت خواه و خشونت گرا در حال ظهور است و در این میان هر طرفی به دنبال حذف و نابودی طرف دیگر است: اشداء علی بینهم، رحماء علی الکفار!
شناخت عمیق از اسلام و پیچیدگی های جامعه، راهبرد «برد- برد» در مواجهه با مسائل و نمایان ساختن «اسلام رحمانی» رمز ماندگاری و پویایی جنبش امام موسی صدر در منطقه خاورمیانه است.

امید است در آستانه سی و یکمین سال ربایش امام موسی صدر، عقلای جهان اسلام است با تاسی ای ایشان و مبنا قراردادن و نمایان ساختن ویژگی های «اسلام رحمانی» ، استراتژی بدخواهان در افزایش اسلام هراسی ناکام بگذارند.

والله قادر علی رجعته
سیدصادق حسینی

این یادداشت برای همشهری جمعه که به همت دوست ارجمند جناب آقای حاج محمدرضا زمردیان شماره ۲۰۱ اش به امام موسی صدر  با عنوان « سال های صبر در آرزوی صدر»  اختصاص داشت، تهیه شده بود. هر چند که با اندکی ویرایش! در آن جریده مستطاب به طبع رسید.

بازتاب ها: آینده همشهری آن لاین بنیان

تیترهای مهم و برگزیده و متن کامل بیانیه شماره ۱۱ میرحسین موسوی خطاب به ملت ایران

میرحسین موسوی بیانیه ای خطاب به ملت ایران صادر کرد. به گزارش “کلمه” در این بیانیه ضمن  تاکید برحفظ نظام در مقابل مطامع بیگانگان و دفاع از جمهوری اسلامی اتخاذ رویکردی اجتماعی برای حل مسئله ضروری دانسته شده است.

تیترهای مهم و برگزیده و متن کامل بیانیه شماره ۱۱ میرحسین موسوی خطاب به ملت ایران

رویدادی که بنا بود سرمایه‌ای برای ملت ما فراهم آورد تاسفی بزرگ باقی گذاشت

همه دلبستگان به نظام جمهوری اسلامی اینک نگرانند

برخی تنها راه ادامه حضور خود در قدرت را التهاب‌آفرینی و بحران‌زایی‌های پیاپی و طفره رفتن از حل مشکلات و نابسامانی‌هایی می‌دانند که خود مسبب آنها بوده‌اند

به دنبال پوشاندن و پنهان کردن بحران های موجود با بحران های بزرگ تر و توسعه رفتارهای نابخردانه خود به مرزهایی خطرناک‌ترند

زمزمه تسویه های وسیع از دانشگاهیان آزاده و متعهد سر می‌دهند

رویکردی اجتماعی برای حل مسئله به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است که لازمه آن، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی نظام جمهوری اسلامی است

هر گاه حکومت‌ها خواسته‌اند به سوی محو تعدد و تنوع موجود در جوامع بشری دست دراز کنند، چاره‌ای جز متوسل شدن به چهره‌های ظاهرا گوناگون اما در جوهر یکسان استبداد نداشته‌اند

اتخاذ چنین رویه‌ای ممکن نیست

کیست که نداند وضعیتی که ایران امروز در آن قرار دارد حاصل استیلای چنین طرز تفکر اشتباهی بر تصمیم‌گیری‌های کلان کشور است

تنها راه همزیستی مسالمت‌آمیز سلیقه ها و گرایش‌ها، و اقشار، اقوام، مذاهب و ادیان گوناگونی که در این سرزمین پهناور زندگی می‌کنند اذعان به وجود تنوع و تعدد شیوه‌های زندگی و اجتماع بر کانون آن هویت دیرینه‌ ای است که آنان را به یکدیگر پیوند می‌زند، اگرچه فهم‌های ضعیف و باژگونه از دین هضم نکنند

مردم ما اینک به نتایجی بسیار ارزشمندتر و ماندگارتر از انتخاب یک فرد دست یافته‌اند

مردم ما از آنچه می‌خواهند آگاهند

همه ما از یکدیگر می‌پرسیم چه باید کرد؟ این سوالی از سر ناامیدی و یا بلاتکلیفی نیست

برخلاف آنچه دستگاه‌های تبلیغاتی دولتی سعی در القای آن دارند، این ما هستیم که بازگشت اعتماد و آرامش به فضای جامعه را خواهانیم و این ما هستیم که از هر اقدام تندروانه و خشن امتناع می‌کنیم

ما حفظ جمهوری اسلامی را می خواهیم، و تقویت وحدت ملی، و احیای هویت اخلاقی نظام و بازسازی اعتماد عمومی به عنوان اصلی‌ترین مولفه قدرت ساختار سیاسی کشور جز با پذیرش حق حاکمیت مردم و کسب رضایت نهایی آنان از نتایج اقدامات حکومت، و شفافیت در تمامی اقدامات از طریق اطلاع‌رسانی مستمر ممکن نیست. در نهضت سبزی که آغاز شده است ما امر غیرمتعارف و نابهنگامی نمی خواهیم. آنچه ما می‌خواهیم استیفای حقوق از دست رفته ملت است.

در میثاق ملی ما مشروعیت همه ارکان حکومت متکی به رأی و اعتماد مردم است

در همین قانون به صراحت اعلام می‌شود که برگزاری اجتماعات از سوی مردم آزاد است. اگر تنها همین اصل از میثاق ملی ما به درستی اجرا شود حتم داشته باشید که هیچ یک از ارکان حکومت هرگز امکان سوء‌استفاده از موقعیت خود را پیدا نمی‌کند

قانون اساسی به صورت منفعت طلبانه نباید اجرا شود

پس از سی سال ما هنوز با اصولی از این میثاق ملی روبرو هستیم که سخن گفتن از اجرایشان دست‌اندرکاران را به خشم می‌آورد، به صورتی که گویی گوینده با جمهوری اسلامی مخالفت کرده است

تأمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، رفع تبعیض، امنیت قضایی و برابری در مقابل قانون، تفکیک‌ناپذیری آزادی، استقلال و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر، مصونیت حیثیت، جان و مال اشخاص، ممنوعیت تفتیش عقاید، آزادی مطبوعات، ممنوعیت بازرسی نامه‌ها، استراق سمع و هر گونه تجسس، آزادی احزاب و جمعیت‌ها، آزادی برگزاری اجتماعات، تمرکز دریافت‌های دولتی در خزانه‌داری کل، تعریف جرم سیاسی و رسیدگی به آن با حضور هیئت منصفه، آزادی بیان و نشر افکار در صدا و سیما و بی‌طرفی آن و . . . هر یک اصولی روشن از قانون اساسی ما را به خود اختصاص داده‌اند. اصولی که به راحتی و صراحت نقض می‌شوند و یا به صورتی ناقص و براساس تفسیرهای مخالف با روح این میثاق ملی به اجرا درمی‌آیند

چه شعارهای بزرگی از انقلاب که اینک دم زدن از آنها روی کسانی را ترش می‌کند، تا جائی که گویی اینها شعارهای ضدانقلاب بوده‌اند. نمونه‌ای از آنها آزادی است

مظلوم‌تر از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و قانون اساسی، خود اسلام است

و سلیقه‌ها و مصلحت‌های خود را متن اسلام می‌نامند

چرا فاصله جامعه ما با زندگی ایمانی روزبه‌روز بیشتر می‌شود؟ این فاصله میراث انقلاب نیست

یک بار هم که شده میراثی را که از امام خود تحویل گرفتیم با ایران امروز مقایسه کنیم؛ جامعه‌ای سودازده که در آن تحجر دولت‌سازی می‌کند؛ جامعه‌ای تقلب‌زده، دروغ‌زده.

این پوستین وارونه اسمش اسلام هست، اما رسمش اسلام نیست

فرزندان انقلاب را به زندان انداختند تا اوهام خویش را ارضا کنند

بدن رنجور قربانی ترور را به بند کشیدند  و ضارب او را آزاد و متمتع قرار دادند

خردشان جا ماند و عنانشان در دست افراط‌گرانی قرار گرفت که نیمه‌های شب به خوابگاه دانشجویان غریب و مظلوم حمله می‌کنند و رایج‌ترین کلمات در فرهنگ لغاتشان دشنام‌های رکیک است

مردم فداکار ایران! پیمانی است بر ذمه فرزندان انقلاب اسلامی که در بازگرداندن آن به اصل نخستین‌اش از بذل هیچ کوششی کوتاهی نکنند، و عهدی است بر عهده همراهان و یاران شما که در راه مبارزه با متقلبان و دروغگویان به سرمایه اجتماعی و اعتمادی که ایجاد شده است، خیانت ننمایند

اینجانب برای رسیدن به آرمان‌هایی که پیش روی خویش داریم به جز ادامه راه سبزی که در این چند ماهه دنبال کرده‌اید پیشنهاد نمی‌کنم؛ راه سبز امید

راه سبز امید حرکتی اجتماعی و دامنه دار برای ترمیم و ایجاد برخی از بنیادین ترین زیرساخت‌های سیاسی است که همه شئونات کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد

آنچه اینک در جامعه ما نقش‌آفرینی می‌کند شبکه اجتماعی خودجوش و توانمندی است که در میان بخش وسیعی از مردم شکل گرفته

باید این شبکه اجتماعی را تقویت و تحکیم کنیم

زمانی موفق به برقراری ارتباط موثر با یکدیگر خواهیم شد که در شعاری مشترک همصدا شویم

در یک حرکت عظیم اجتماعی، اکثریت تنها زمانی به پیروزی می‌رسد که به اجماع نزدیک شود

به همان اندازه که محدودیت‌های جاری برای آزادی بیان و امکان برگزاری اجتماعات نگران‌کننده است، وجود فقر، فساد و تبعیض در سطحی گسترده چشم‌انداز دسترسی به جامعه‌ای آرمانی مبتنی بر قانون اساسی را تیره می‌کند

نه (۹) پیشنهاد میرحسین به حاکمیت اقتدارگرا برای برون رفت از این وضعیت

ادامه خواندن “تیترهای مهم و برگزیده و متن کامل بیانیه شماره ۱۱ میرحسین موسوی خطاب به ملت ایران”

رای اعتماد ناپلئونی دولت نورچشمی با توصیه رهبری

تصادفاً به رادیو گوش می دادم. واعظی پشت منبر سخن می گفت: از شیخی پرسیدند: قورمه! به غین است یا  به قاف. پاسخ داد: به هیچ کدام! به گوشت است و به روغن!

جالب است که محمدرضا باهنر، محافظه کار(اصولگرا) سنتی و اصیل در واکنش (تلافی) به طعنه های احمدی نژاد در مجلس هنگام دفاع از کابینه، پشت پرده رای اعتماد ناپلئونی کابینه ی دوم رییس دولت نورچشمی را پیام رهبری خطاب به مجلس بیان می کند: پیام رهبری بود که نقش مهمی در این زمینه ایفا کرد. در زمان شمارش آرا فضا را این طور می‌شد دید که اگر توصیه رهبری نبود احتمال داشت که ۸ الی ۹ نفر از وزرا رای نیاورند و این آغاز خوبی برای دولت نبود.

باهنر چنین ادامه داد: تیزبینی رهبری باعث شد که چنین اتفاقی نیفتد و در مجلس تغییر تحلیل ایجاد شود … وقتی پیام رهبری رسید نمایندگان نظرشان این بود که اگر عدم صلاحیت احراز شد رای ندهند. علاوه بر سه نفری هم که رای نیاوردند اگر پیام رهبری نبود احتمال می‌دهیم که وزرای نفت، صنایع، بازرگانی، تعاون، راه و ترابری و حتی وزارت خارجه رای نمی‌آوردند.

رهبری هم که در آن نماز جمعه معروف احمدی نژاد را بیش از سایرین به خود احساس کردند در پیام خود به وکلای حاکمیت در مجلس شورا گفتند: علاقه جدی من این است که همه وزرای پیشنهادی رای بیاورند.

با این حال خدا به مادر نیرو و برق رحم کرد که با وجود پیام رهبری، پدر ورزش را به عقدش در نیاوردند و وی را مفتضح تر از قبک کردند

حال  قورمه با غین است یا با قاف؟

آرش سیگارچی در وبلاگش، پنجره التهاب، سیر تکامل یک لباس شخصی به یک نخبه دانشگاهی را به تصویر کشیده است. کار جالبی است

احیاء جنبش صدریه / ۱۱۳۲۲ روز از ربودن امام موسی صدر به دست قذافی گذشت

یادداشت احیا جنبش صدریه برای ویژه نامه سی و یکمین سال ربایش امام موسی صدر در روزنامه حیات نو ویرایش شده است.

امام موسی صدر
سید صادق حسینی sadeqmedia.com  – اگر مهمترین چالش دنیای اسلام، گسترش بنیادگرایی، محافظه کاری و گسترش خشونت و پروژه اسلام هراسی یک روی سکه باشد، روی دیگرش ولنگاری و بی قیدی است.

در چنین  وضعی است که اگر در گوشه ای از جهان اسلام حکامی واپس گرا، مردم را به سبب اعتراضی سیاسی-اجتماعی در نهایت خشونت آرام (!)  کنند، یا  آن سو تر جوانی با انگیزه های  مذهبی و قومی خود را در میان زائران منفجر کند رسانه های غربی چنان این اخبار را منتشر می کنند که گویی در جهان اسلام تنها یک صدا بلند است و آن افراط گرایی و خشونت است و تنها  راه حل،  حاکم شدن نظام سیاسی بدون قیدهای دینی است.

در چنین بستری است که محافظه کاران و بنیادگرایان امکان حیات دارند و به توجیه شرعی خشونت خود می پردازند.
نگاه به تجربه های موفق عصر حاضر در مقابله با این چالش ها بسیار راه گشاست و چه تجربه ای بهتر از جنبش امام موسی صدر در لبنان.

امام موسی صدر در شرایطی وارد لبنان شد که تنازعات سیاسی – اجتماعی با توان حداکثری مرزهای قومی (طایفی) و مذهبی را طی می کرد و به جنگ داخلی شدت می بخشید. ایشان  با شناخت عوامل موثر در این بحران از سویی و ارایه راهکارهای واقع بینانه توانست، جریان را به نفع شیعیان تغییر دهد.

اما رویکردهای امام صدر چه بود که با استقبال مواجه شد و نتایج ارزنده ای به بار آورد که ارتقای منزلت اجتماعی شیعیان، تاسیس مجلس اعلای شیعیان و جنبش امل و حزب الله از آنهاست.

بازخوانی ابعاد اجتماعی اسلام، بازشناسی نقش اسلام و خانواده در جامعه پیشرفته،  ذوق و ابتکار در دعوت، تبیین اسلام و فرهنگ در قرن بیستم، شأن امّت و سرنوشت آن، اصالت میهن ‏دوستى، ضرورت تجدید نظر در شیوه ‏هاى تبلیغ و مقاومت فلسطین از دیدگاه دین رویکردهایی است که نشان می دهد امام موسی صدر درک درستی از مقتضیات زمان و مکان داشته است.

هرچند به تازگی اخباری از زنده بودن امام موسی صدر منتشر شد و امید را نزد طرفداران معظم له زیاد کرد، اما به نظر می رسد در کنار پیگری جدی پرونده آزادی ایشان از زندان های حکومت منفور لیبی، باید حرکت اجتماعی – دینی ایشان را زنده کرد.

باید فعالیت ها را از سطح بازخوانی و ستایش شخصیت ایشان  که خیلی از طرفداران کنونی پیگیر آن هستند تغییر داد و حرکتی را آغاز کرد که پایه اش مبتنی بر شناخت واقع بینانه است و بسترش حرکت های اجتماعی و هدفش، اهداف آن بزرگوار.

باید با الهام از اندیشه ها و رویکردهای امام موسی صدر و شناخت ابزارهای جدید، با پروژه اسلام هراسی و بنیاد گرایی و خشونت مقابله کرد. و البته شرط لازم این حرکت، مردمی بودن است.

اگر امروز پیگری های مردمی درباره سرنوشت امام موسی صدر، کمتر به نتیجه می رسد، باید با زنده کردن راه و روش و جنبش ایشان، جبهه دیگری گشود.
الله قادر علی رجعته

فتح الفتوح دادگاه مشروعیت زدا

شادی‌ام بی‌شمار، دردم اما یکی ست
اعتراف می‌کنم، آسمان قهوه‌ای ست
جنگ بی‌اعتراف، آه جنگ بدی ست
اعتراف می‌کنم؛ سبز رنگ بدی‌ست
آن‌که از عشق گفت، هرزه مرد بدی‌ست
اعتراف می‌کنم، عشق درد بدی‌ست …  میثم یوسفی

پرده ی چهارم دادگاه فعالان سیاسی برگزار و عیان شد کماکان هدف کسب مشروعیت برای احمدی نژاد است. تصاویر این دادگاه نشان داد که چهره های مقاومی که زندان های شاه را پشت سر گذاشته اند کماکان مقاوم هستند. جالب تر از همه این که عکس های بهزاد نبودی، او را چون خورشیدی فروزان و خستگی ناپذیر نشان می داد. التقاط جرم های اقتصادی به کیفرخواست های سیاسی نشان داد که هنوز جریان اقتدارگرا نتوانسته اند مدرکی دال بر ارتباط فعالان اصلاح طلب با سناریوی اولشان یعنی ارتباط با بیگانه پیدا کنند.

در پرده ی چهارم دادگاه هدف این است که چهره ی هاشمی رفسنجانی به واسطه فعالیت های پسرش مهدی، خراب شود و این دقیقاً همان سناریوی است که در ایام انتخابات توسط خود احمدی نژاد شدت گرفت: تخریب هاشمی؛ حذف اصلاح طلبان.

از نکات خوب زندان/سئویت اوین هم تبدیل شدند کتر  سعید حجاریان به حضرت آیت الله شیخ سید سعید حجاریان است: نظام ولایت فقیه مشروعیت خود را از ناحیه مقدسه امام زمان (عج) می گیرد وبدین لحاظ حکم ولی فقیه شعبه ای از ولایت رسول اکرم (ص) می باشد. .. دقیقا همانند صحبت های محمد یزدی درست بعد از خطبه هاشمی رفسنجانی.. پیشنهاد می کنم برای این که همه ی مردم ایران به بلوغ فکری مورد نظر مقامات برسند، کوپن هایی به شکل سهام عدالت طراحی شود و ما هم به صورت زمان بندی شده طبق سهام عدالت اوین، به این دانشگاه مراجعه و مورد ارشاد فکری قرار بگیریم.

چهره ی خندان محمدرضا جلایی پور هم از جذابیت های این دادگاه بود. فاطمه شمس همسر وی در یادداشتی در وبلاگش، پرده ناتمام، در این باره چنین نوشت: محبوب مومن و همراهم: امروز ایمان آوردم که تو نفس مطمئنه‌ای! نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم! آنقدر آرام و مطمئن بودی که انگار کوچکترین غمی از آن همه پرده‌دری بر دلت ننشسته بود. همه چیز در نظرت لهو و لعبی بی‌مقدار و پست بود.

به نظرم محسن صفایی فراهانی هم تقاص حضور در کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال را می دهد.

گزارش تصویری از دادگاه چهارم توسط ارگان اینترنتی  اقتدارگرایان ۱ و ۲

جمله ی کلیدی// در گذشته: انقلاب فرزندان خود را می بلعد! حال:  هر انقلابی به فرزندان خود تجاوز می کند

برادر دُر افشان، منصور ارضی در جدیدترین پرتو افکنی خود ابراز کردند: هر سحر موسوی و کروبی لعنت‌الله علیهما را لعنت کنید.

فریبا پژوه روزنامه نگار سیاسی
از ۳ روز پیش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.
پژوه را از ابتدای تاسیس ایلنا می شناختم.

خبرنگار فعال و پر ارتباطی است. امیدوارم به زودی آزاد شود.